Det har tidigare rapporterats om Herrviks hamns akuta förfall, där pirarna smutlats sönder och varit på väg att försvinna i havet. I mars beslutades att hamnen ska repareras för en summa av sex miljoner kronor.
En av öns största hamnar, Kappelshamn, är också i dåligt skick och i behov av akuta insatser. Destination Gotland har redan flyttat sitt fartyg Gute som legat i hamnen eftersom skrovet riskerar att ta skada av den trasiga kajen.
Kommunen hamnchef Mats Eriksson säger till Radio Gotland att en ordentlig reparation av hamnen skulle kosta cirka 20 miljoner kronor, beroende av vilken typ av vilken tonage som ska trafikera hamnen.
- Vi kommer att genomföra akuta reparationsåtgärder i Kappelshamn. De har två syften, att skadorna inte ska förvärras och att Gute ska kunna ligga kvar i framtiden, eller någon annat båt, säger Mats Eriksson till Radio Gotland.
Det handlar om tillfälliga reparationer för en kostnad om cirka 100 000 kronor. De förlorade intäkterna från Gute uppgår till 120 000 kronor per år.
Gotlands kommun har elva hamnar runt om på ön. De flesta är byggda under 1950-60-talen vilket innebär att de nu uppnått sin tekniska livslängd. Många kajer är uppbyggda på stålkonstruktioner som under årens lopp rostat sönder.
Ett exempel på vad som kan hända är tillbudet då en traktor gick genom kajen i Ronehamn, som var helt underminerad utan att det syntes.