Under måndagsförmiddagen låg datasystemet för egenprovtagning helt nere i flera timmar.
– Då fungerar inte provtagningen överhuvudtaget, berättar Linda Eklund, som är verksamhetsutvecklare inom Region Gotland.
Kring lunch fick hon jubla, säger hon, då systemet sades fungera igen. Men bara en kort tid senare kom rapporter om nytt strul.
– Det verkar vara någon slags seghet som kommer då och då. Det fungerar, men med störningar, säger Linda Eklund.
Det finns ingen garanti att de som bokat tid kan testas just nu, åtminstone inte på utsatt tid.
– Man kan prova att boka om till en tid längre fram, om man vill vara garanterad att det ska gå smidigt.
På måndagskvällen offentliggjorde systemleverantören, bolaget Infosolutions, en förklaring till problemen: "Orsaken är överbelastning och omfattande tillväxt i antal bokade och genomförda tester i hela landet".
Enligt leverantören har antalet testade i riket mångdubblats, från omkring 50 000 per månad i somras till över 150 000 just nu, vilket frestar på deras kapacitet.
– Vi förstår att det är många invånare som åt många mil för att komma till en teststation, och det missnöjde som uppstår i en sådan här situation. Ni ska veta att vi jobbar hårt för att åtgärda problemen, säger Infosolutions vd Alex Stendahl i ett pressmeddelande.
Databolaget ämnar göra en uppdatering på torsdagkvällen som förhoppningsvis innebär prestandaförbättringar.
Det försäkras även att datasäkerheten inte har påverkats, inte heller utfallet på själva provsvaren.