Regeringen har skrivit under tvågradersmålet. En ökning av medeltemperaturen med max två grader har antagits som ett politiskt mål för EU och Sverige.
Nu efterlyser Riksrevisionen klarare besked från rikspolitikerna om vad som gäller när infrastrukturen planeras.
- Vi vill att man är tydligare med vilka prioriteringar man gör, säger Petter Dahlin.
Katastofala följder
För Gotlands del innebär det att man efterlyser klarspråk om det är regionalpolitik eller miljöpolitik som ska prioriteras kring färjetrafiken.
- Hotet är klockrent. Ska man prioritera miljömål stenhårt framför regionalpolitik så får det katastrofala följder för oss. Det innebär dyrare och sämre färja och flyg till och från Gotland, säger Per Lindskog, utvecklingsdirektör på Region Gotland.
Målen i konflikt
Så länge färjor och flyg körs på oljebaserade drivmedel står miljömålen i konflikt med transporter till och från Gotland. Förutsättningarna kan dock ändras med ny teknik.
- Tydligare besked från politikerna kan bli ett sätt att få en utveckling mot mer miljövänliga bränslen. Inom andra sektorer, uppvärmning till exempel, har man lyckats med det. Men på kort sikt ger tuffare miljövillkor hårdare förutsättningar för oss på Gotland, säger Per Lindskog.
Trafikverket och Naturvårdsverket välkomnar Riksrevisionens granskning.