Gutegymnasiets rektor Therese Ljungman är överlycklig efter beskedet.
– Det är fantastiskt roligt!
Fordon- och transportprogrammet har tidigare funnits i Region Gotlands regi, men lades ner 2017 av ekonomiska skäl. Programmet var ett av de dyraste och nedläggningen bedömdes ge en besparing på cirka 4,8 miljoner kronor.
– Det som händer nu är att vi ska träffa branschen, Skolinspektionen ska genomföra en etableringskontroll lite närmare skolstart, vi måste rekrytera personal, se till så vi har fordon och simulatorer till eleverna och se till att vi har rätt resurser för att dra igång, säger Therese Ljungman.
Tanken är att starta i augusti 2025 med tolv utbildningsplatser.
Guteskolan AB har även tidigare ansökt om att få starta fordon- och transportprogrammet. 2019 ansökte bolaget om att få köra igång till höstterminen 2020, men fick avslag.
Sedan dess har transportbranschen på Gotland varit angelägna om att utbildningen återupptas för att säkra den framtida tillgången på arbetsmarknaden. När regionen förra våren än en gång sa nej till att återuppta utbildningen, lyfte bransch möjligheten att starta en privat utbildning på Gotland.
Therese Ljungman har redan pratat med representanter för branschen om det glädjande beskedet. Utbildningen kommer att ske i samarbete mellan skolan och näringslivet.
– Branschen är överlycklig, vi har redan haft kontakt flera gånger och det känns jätteroligt. Vi ska ha möten framöver för att planera och se hur vi kan hjälpas åt.
Att Skolinspektionen gjort en annan bedömning den här gången beror på flera saker, tror Therese Ljungman.
– De har gjort en helt annan undersökning den här gången. Det är nog en kombination av att de lyssnat på arbetsmarknadens behov och på vad ungdomarna på Gotland efterfrågar, säger hon.
Trots att utbildningen inte funnits på Gotland de senaste sju åren är intresset bland öns ungdomar fortsatt stort och för de ungdomar som accepterar att studera på fastlandet hänvisas till skolor i Växjö, Oskarshamn och Kalmar.
– Inte alla 16-åringar har ekonomiska resurser eller vill att flytta från ön, det är ett ganska stort steg att ta, säger Therese Ljungman.
Enligt TYA, transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, har cirka 50 procent av de gotländska åkeriföretagen uppgett att de haft problem att rekrytera förare de senaste fyra åren. När gotländska ungdomar hänvisas till skolor på fastlandet är risken också stor att de får jobb direkt efter utbildningen och blir kvar på fastlandet.
– Vi vill inte tappa arbetskraft när branschen på Gotland ropar efter duktiga förare. Nu kommer åkeriföretagen äntligen kunna kompetensförsörja på hemmaplan, säger Marcus Ljungberg på TYA i ett pressmeddelande.