Under många år har Region Gotlands hälso- och sjukvårdsförvaltning saknat ett upphandlat avtal om ambulansflyg. Nu kan det snart skrivas under.
– Tilldelningsbeslut meddelades de som deltagit i upphandlingen i förra veckan, säger förvaltningens beställarchef Rolf Forsman och tillägger:
– Förutsatt att ingen överklagar så får vi ett nytt avtal från den 1 april.
Tre flygbolag deltog. Resultatet blev att H-Bird Aviation Services AB rankas som nummer ett, Babcock Scandinavian AirAmbulance som nummer två och Grafair som nummer tre. När behov uppstår ska bolagen tillfrågas i den ordningen.
– Vi är glada över resultatet, säger Robin Lindekrantz Ählman, chef för H-Birds ambulansflyg.
Han uppger att företaget idag har 30 anställda. 2018, det senast redovisade bokslutsåret omsatte man 177 miljoner kronor.
Sjuktransporter med flygplan kompletterar helikopter, som är betydligt vanligare. Förvaltningsledningen har ansett att det handlat om enstaka inköp av tjänster och att det rymdes inom det avtal man har gällande helikoptertransporter. Men när Konkurrensverket underkände resonemanget straffades regionen med en sanktionsavgift.
Enligt Region Gotlands regler, där man följer rekommendationer från Sveriges Kommuner och Regioner ska företag man upphandlar från ha kollektivavtal, eller motsvarande villkor. Svensk pilotförening försökte få till ett kollektivavtal på H-Bird för ett par år sedan, men utan framgång.
– Vi vill ju att man har det, kommenterar förhandingschefen Tommy Larsson.
Men det saknas alltså i det här fallet, till skillnad från hos H-Birds konkurrent Babcock. Robin Lindekrantz Ählman uppger att man har avtal med personalen som motsvarar villkoren i ett kollektivavtal.
Så ni uppfyller upphandlingskraven på den punkten?
– Absolut. Och skulle någon anställd väcka frågan om kollektivavtal så lyssnar vi på det, svarar han.
Före årsskiftet blev det också klart med ett nytt helikopteravtal. Där var Babcock, samma bolag som flyger idag, enda anbudsgivare. Avtal för fem år, plus option på två plus två år till, är tecknat och gäller från mars 2021. Per flygtimme kostar det 15 654 kronor. Kostnaden beräknas till 2,65 miljoner kronor i månaden, jämfört med dagens 2,06.
– Men det är inte helt jämförbart. I det nya avtalet har Babcock tagit över en tjänst i besättningen som tidigare sköttes av Falck, säger Rolf Forsman.