Klantig upphandling?
Det kan inte ha undgått någon vid det här laget.
Men frågan är om det är resultatet av en klantigt skött upphandling eller om det inte gått att göra på annat sätt.
Hur som helst. 17 arbetstillfällen försvinner från ön för att Gotlands kommun ska "spara" 430 000 kr om året.
Upphandlingen har varit helt enligt regelboken med kommunens bästa för ögonen, försäkrade kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren(s) och pekade på att det är lagen om offentlig upphandling som gäller.
-Vi kan i en sådan upphandling inte ta hänsyn till att Gotland förlorar jobb. 430 000 kr var skillnaden mellan de två anbuden.
Men jag är inte säker på att SOS visat samarbetsvilja för att stanna kvar på ön.
Hans Klintbom (c) menade dock att det tidigare gått att hitta lösningar som SOS Alarm kunna ställa upp på.
Det kanske hade lyckats den här gången också med lite större smidighet. Han hänvisade till att det funnits motsättningar mellan Räddningstjänsten, tekniska förvaltningen och SOS Alarm. Detta har kommit att prägla arbetet med att nå en överenskommelse. Det är tråkigt att SOS Alarm försvinner från ö, sade hans Klintbom. Servicen för gotlänningarna blir sämre.
-Man får känslan av att den här frågan är väldigt klantigt handlagd, sade Bror Lindahl. Felet är han underlaget för upphandlingen varit för dåligt.
-Man måste ta hänsyn till kommunnyttan.
Sådant här måste vi kunna gardera oss mot i framtiden.
Lagen om offentlig upphandling är förlamande, ansåg Torgny Lihnell. Det är de fyrkantiga regelverken som är grunden.
-430 000 kr för att förlora 17 arbetstillfällen och det skatteunderlag varje jobb skulle ha gett.
Vera Svensson (s) menade att tekniska nämnden där hon är ledamot i varje fall inte gjort något fel.
-Vi kunde inte göra på något annat sätt när SOS Alarm meddelade att företaget ville ha 4 milj kr för en tjänst som det tidigare utfört för 1 milj kr.
-Det här är en tragisk historia, sade Brittis Benzler (v). Vi måste tänka efter innan vi går ut med en upphandling nästa gång
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!