Som patient och brukare, eller närstående till någon av de tidigare nämnda, har du rätt att skicka in klagomål till patientnämnden. Det valde 266 gotlänningar att göra är 2019. Året innan fick patientnämnden in 291 klagomål från gotlänningarna. Det ger en minskning med nio procent.
Klagomålen på hälso- och sjukvårdsnämnden (inklusive privata vårdgivare) har minskat från 285 till 254 stycken. Socialnämnden har fått åtta klagomål, vilket är två mer än föregående år. Övrig verksamhet har fått fyra klagomål.
De flesta som klagar på hälso- och sjukvårdsnämnden riktar sin kritik mot den somatiska specialistvården, det vill säga vård av kroppsliga problem. Det vanligaste klagomålet är på att behandlingen varit felaktig, fördröjd eller uteblivit. Det klagas också på resultat, vilket innebär missnöje med utfallet av vårdåtgärder men också klagomål på att patienter drabbats av skador i vården.
Samtidigt minskar klagomålen på primärvården. Det är framförallt Unicares vårdcentral, tidigare Hansahälsan, som uppvisar en stor minskning. Det vanligaste klagomålet berör läkemedel och flertalet klagomål gäller abrupt utsättande av behandling med beroendeframkallande läkemedel.
Det flesta klagomålen berör kvinnor. När det gäller somatiskt specialistvård är detta extra tydligt. De flesta kvinnor som klagar är mellan 50 och 59 år, medan de män som skickar in flest klagomål är mellan 70 och 79 år.