HĂ€r ska vĂ€garna rustas upp – "Katastrofalt dyrt i Ă„r"

NÀr priserna skenar tvingas sÄvÀl Trafikverket som Region Gotland skjuta fram belÀggningsarbeten som behöver göras. "Den fattige har inte rÄd att vara ekonomisk."

Pengarna rÀckte till mindre Àn vad man hoppats i Är, konstaterar Ulf Almgren frÄn Region Gotland och Bob Kolmodin frÄn Trafikverket.

Pengarna rÀckte till mindre Àn vad man hoppats i Är, konstaterar Ulf Almgren frÄn Region Gotland och Bob Kolmodin frÄn Trafikverket.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-04-26 11:55

Pengarna rĂ€ckte inte till sĂ„ mycket i Ă„r, konstaterar Ulf Almgren – arbetsledare vid Region Gotlands vĂ€gavdelning – en smula uppgivet.

GT har stÀmt trÀff med honom och Bob Kolmodin, projektledare vid Trafikverket, för en genomgÄng av vilka vÀgar och gator som Àr aktuella för belÀggningsarbeten den nÀrmaste tiden.

– Allt Ă€r mycket preliminĂ€rt och osĂ€kert. Vi vĂ€ntar Ă€nnu pĂ„ offert, men prisbilden just nu Ă€r katastrofalt hög. Det Ă€r dubbla priser i princip, sĂ„ den plan jag satte i höstas kan bli halverad i slutĂ€ndan, sĂ€ger Ulf Almgren.

Att det mesta blir dyrare har nog inte undgÄtt nÄgon. Statens och regionens vÀgarbeten Àr inget undantag. Men vissa av regionens insatser kan vi rÀkna med, bedyrar Ulf Almgren.

Dit hör Skeppsbron/FÀrjeleden i Visby, frÄn rondellen vid Scandic till den vid holmen i yttre hamnen. SÄ Àven HalsjÀrnsgatan/Signalgatan, samt Lasarettsgatan samt SÀves vÀg/Kolonigatan.

En komplicerande faktor Àr att dessa vÀgar innehÄller stenkolstjÀra, ett miljö- och hÀlsoskadligt material som anvÀndes fram till 70-talet.

– Om vĂ€gen ska vara kvar i samma höjdnivĂ„ efter belĂ€ggningen mĂ„ste vi frĂ€sa ner den, och dĂ„ Ă€r vi nere i stenkolslagret. Det leder till skyhöga kostnader, nĂ€r vi först mĂ„ste fĂ„ bort stenkolstjĂ€ran, sedan lĂ€gga nytt. Jo, nej, det blev inge kul i Ă„r, sĂ€ger Ulf Almgren.

Även Slite, nĂ€rmare bestĂ€mt StrandvĂ€gen, fĂ„r en slĂ€ng av sleven. HĂ€nger löst gör dock de arbeten som hade planerats pĂ„ HangarvĂ€gen, Bogegatan samt GrĂ„bogatorna Jungmansgatan, Kabyssgatan och MĂ€ssgatan.

– Vi hade hoppats att vi kunde arbeta mer lĂ„ngsiktigt, men dĂ€r Ă€r vi inte framme. Det hade varit trevligt om vi kunde bli klara med huvudgatorna och komma in mer i villaomrĂ„dena, dĂ€r vi har mycket upptorkad belĂ€ggning och schaktskador. Nu blir det istĂ€llet att vi bara kan lösa de mest akuta problemen, sĂ€ger Ulf Almgren.

undefined
Bob Kolmodin, Trafikverket och Ulf Almgren, Region Gotland.

Han fÄr medhÄll av Bob Kolmodin.

– Jo, den fattige har inte rĂ„d att vara ekonomisk. Om man inte mĂ„lar om huset var tionde Ă„r mĂ„ste man byta brĂ€dor och allt, och det blir betydligt dyrare i lĂ€ngden. SĂ„ Ă€r det med vĂ€gar ocksĂ„, sĂ€ger han.

I likhet med regionen har Trafikverket tvingats skjuta fram flera planerade jobb mot bakgrund av det ekonomiska lÀget, bland annat i LÀrbro, Eskelhem och vid Garda brandstation.

Spikade större asfalteringsarbeten Àr: Den sÄ kallade Follingborakan pÄ vÀg 143, vÀg 148 utanför brandstationen i Visby, samt vÀg 140 genom VÀstergarn.

– Follingborakan Ă€r riktigt dĂ„lig: Sprucken, krackelerad och djupa spĂ„r. VĂ„r prioriteringslista baseras pĂ„ trafikmĂ€ngd och hastighet, och eftersom Follingborakan ligger nĂ€ra stan och har en fartgrĂ€ns pĂ„ 80 hamnar den högt pĂ„ listan. VĂ€stergarn Ă€r en annan femma. DĂ€r Ă€r det 60 kilometer i timmen och dĂ€rför hamnar den betydligt lĂ€ngre ner. Men jag gör bedömningen att nĂ„got mĂ„ste göras i VĂ€stergarn, eftersom gĂ„ng- och cykelbanan bara avskiljs frĂ„n vĂ€gen av en mĂ„lad linje. Vi vill undvika att nĂ„gon fĂ„r sladd och kör in nĂ„gon som promenerar pĂ„ gĂ„ngbanan, sĂ€ger Bob Kolmodin.

Dessa sĂ„ kallade "varmbelĂ€ggningar" – asfaltering i dagligt tal – genomförs vecka 21 och 22. Redan nu Ă€r Trafikverket igĂ„ng med tankbelĂ€ggningarna, som kommer att ske bland annat mellan Ljugarn och Ala, Burs och Öndarve, Etelhem och Garda.

Med "tankbelÀggning" avses att sten klistras pÄ befintlig belÀggning för att jÀmna ut vÀgbanan.

– DĂ„ kan det vara risk för stenskott och trafikanter uppmanas att hĂ„lla den hastighet som skyltas under den tiden, sĂ€ger Bob Kolmodin.

Återigen Ă€r det trafikmĂ€ngden pĂ„ en vĂ€g som avgör om det blir asfalt eller sten. Men med tanke pĂ„ att underhĂ„llsskulden vĂ€xer för varje Ă„r kan det vara lĂ€ge att tĂ€nka i nya banor, framhĂ„ller Bob Kolmodin.

undefined
Bob Kolmodin, Trafikverket.

– För en sju, Ă„tta Ă„r sedan hade vi en budget pĂ„ 20 miljoner kronor, men sedan har kassan krympt. Och om pengarna inte rĂ€cker till mĂ„ste vi försöka hitta andra vĂ€gar framĂ„t. Jag tĂ€nker att det i framtiden kan blir fler tankbelĂ€ggningar pĂ„ platser dĂ€r vi inte anvĂ€nt det förut. Med lite smarta metoder kan man komma ner i halva kostnaden jĂ€mfört med asfalt dĂ„, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Men frĂ„gan Ă€r om man vĂ„gar göra det pĂ„ exempelvis vĂ€g 148 mot FĂ„rösund, som Ă€r jĂ€ttespĂ„rig. Det Ă€r mĂ„nga bilar som kör dĂ€r och tankbelĂ€ggningar kan upplevas som lite besvĂ€rliga för trafikanter, Ă€ven om trafiksĂ€kerheten inte pĂ„verkas negativt. Men med tanke pĂ„ lĂ€get mĂ„ste vi nog vara modiga och vĂ„ga prova nya grepp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!