Kämpar för lägre hastighet i Sanda

I två års tid har Eva Richter och Sten Berggren kämpat för att övertyga länsstyrelsen om att sänka hastighetsgränsen på väg 140 vid huset i Runne Sanda.

Gotland2006-08-12 06:00
- Sänk hastighetsgränsen till 70 km/h. Bilarna kör som dårar. Det är rent livsfarligt att gå över vägen för att hämta posten, säger Eva Richter.

Vägsträckan går mellan Västergarn och Koviks fiskerimuseum. Bilarna får köra i 90 km/h. Många kör fortare än den tillåtna hastighetsgränsen.
- Vi som bor häromkring har barn och barnbarn. Inte vågar vi låta småbarnen korsa vägen själva, berättar Eva Richter, vars barnbarn bor på andra sidan vägen. På samma sida finns även parets brevlåda.
Genom telefonsamtal, namnlistor påskrivna av samtliga husägare och brev till länsstyrelsen har Eva Richter och Sten Berggren försökt påverka myndigheten att sänka hastighetsgränsen. De argumenterar för sänkning av hastighetsgränser därför att: Många barn finns i området sommartid. Avsaknaden av cykelbana och vägren innebär stor skaderisk vid omkörningar.

Ingen varningsskylt
Avsaknaden av varningsskylt vid in/utfarten till den privata vägen innebär ökad skaderisk. Förekomsten av busshållplatser innebär ökad skaderisk vid av och påstigning.
Med livet som insats hämtar man posten vid brevlådorna. En sänkning av bullernivån skulle öka trivseln för de boende i området
- Motorcykelgäng använder sträckan med att gasa på och visa hur fort de kan köra. Eftersom vägen är en raksträcka sker ideligen omkörningar med väsentligt högre fart än 90 km/h av bilister.
Detta innebär livsfara för folk som korsar vägen för att gå till exempelvis brevlådan eller till hållplatsen för buss 10.
Området enbart i Sanda Runne utgörs av 14 hus och samtliga hushåll utnyttjar en liten privat väg som förbindelselänk till/från väg 140 (Klintehamnsvägen).
- In/utfart till den privata vägen försvåras av nuvarande 90-gräns. Dessutom finns ingen skylt som påvisar in/utfartens existens. Det är särskilt riskabelt att svänga in på infarten om man kommer från Visbyhållet då man måste göra en vänstersväng. Det är jättesvårt att komma ut på vägen när bilarna kör så fort. Vi får vänta länge innan vi kan åka ut, säger Eva Richter.

Ute på remiss
I april 2006 skickade länsstyrelsen parets ärende på remiss till vägverket, polisen och Gotlands kommun.
Yttranden skulle lämnas senast den 28 april 2006
Vägverket yttrande var att myndigheten besökt platsen och motsätter sig inte om länsstyrelsen vill bifalla ansökan.
Polisen avstyrkte ärendet och menar att "vägsträckan är rak och med fri sikt varför en hastighetsnedsättning kommer att uppfattas som omotiverad". Och att mc-gängen knappast kommer att respektera en sänkning av hastigheten. Några trafikolyckor eller rapporterade trafikincidenter på angiven sträcka har ej noterats".
Tekniska nämnden på kommunen har dock ännu inte svarat.
- Tekniska nämnden kommer inte att ta upp ärendet förrän i september. I och med att det är väldigt många hastighetsärenden just nu tar det tid. Jag hade 14 sådana ärenden på mitt bord när jag kom tillbaka från semestern, berättar Bertil Klintbom avdelningschef på tekniska förvaltningen.
I september efter tekniska nämndens månadsmöte kommer ett yttrande även från kommunen. Det är länsstyrelsen som fattar beslutet om hastighetssänkning ska ske på vägsträckan i Sanda.
- Hur länge till ska vi behöva vänta innan det blir en ändring, säger Eva Richter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om