Kampanj och kontroller för nykter syn på trafiken
I fyra av tio dödsolyckor på Gotlands vägar finns alkohol eller droger med i bilden.Mot den bakgrunden har en kampanj bedrivits under juli månad, särskilt inriktad på ungdomar.
Syftet är att på olika sätt påverka unga människor och insikterna om det oförenliga med fordonstrafik och droger.
Statistiken är som nämnts inte särskilt upplyftande. Gotland med sina 40 procent ligger klart över riksgenomsnittet på 29 procent när det gäller rattfylleri vid dödsolyckor.
Ännu större är problemet när det gäller singelolyckor för den mest utsatta åldersgruppen, nämligen 1524-åringar. Där är närmare tre av fyra (74 procent) alkoholpåverkade.
Under kampanjen på Gotland har information spridits både via radio och stortavlor, och i hamnen har en turnétrailer funnits, där man visat starka och verklighetstrogna bilder av verkligheten.
Under sommaren gör polisen dessutom täta kontroller av nykterheten hos bilförare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!