Journalisterna värda miljoner

Alla, krögare, sponsorer, turist- och näringslivsfolk anser att fotbollslandslagets uppladdning på Gotland betytt mycket för ön.
Men mer än fotbollsspelarna har journalisterna betytt. Utan dem, ingen fotbolls- eller Gotlandsreklam.

Gotland2006-05-27 06:00
Att landslaget gästat Gotland för att träna inför kommande fotbolls-VM, har knappast undgått någon. Evenemanget har trummats ut i, inte bara i riksmedierna utan även i medier utomlands.
Landslaget drog ungefär häflten så många journalister som Almedalsveckan, men nu handlade det huvudsakligen om sportreportrar. Spaltmeter har skrivits, inslag har körts i TV och radio, Gotland har noterats, berömts och skildrats i så kallade kringreportage. Sådant är värt stora pengar. Men hur mycket?
Det går inte att få svar på - ännu.

Raceråkning och golf
Men Tommy Wahlgren, Svenska Spel, använder ordet "oerhört mycket". Det var ju Svenska Spel som, i samband med Island-matchen i höstas, kläckte idéen att landslaget skulle komma till Gotland.
Kanske inte så konstigt, Svenska Spel är ju fotbollförbundets huvudsponsor. De har också arrangerat aktiviteter kring träningsmatcherna, bjudit på raceråkning och golfspel samt specialuppträdande av Ainbusk och Babben Larsson.
Tommy Wahlgren är nöjd, med gotlänningarna som uppträtt trevligt och låtit landslagsspelarna vara ostörda och med mediernas positiva skrivningar.

Positiva ordalag
Näringslivschefen på Gotland Carl-Johan Löwenberg är också nöjd med pressbevakningen.
- Gotland har nämnts i mycket positiva ordalag, den uppmärksamheten är värd stora pengar. Men också att Gotland beskrivits som föredöme, det är svårare att räkna på.
Han säger att det kan leda till att andra arrangörer resonerar som så att "kan landslaget, så kan vi".
VIF Gute, som arrenderar Gutavallen, och som fick in mycket pengar till klubbkassan under träningsmatcherna är nöjda. De hoppas få arrangera fler större evenemang nu när de visat att de kan.

1,5 miljoner kronor
Turistchefen Anders Murat säger att det går att räkna fram vad landslaget har betytt för Gotland, i reda pengar, men först senare.
Men han använder ett nyckeltal, som brukar användas för kongressdeltagare, 2 000 - 2 500 kronor per deltagare och dygn. Men då handlar det enbart om pengar som spenderas på ön, inte framtida marknadsföringsvinster.
Ett landslag med kanske totalt ett 40-tal aktiva och funktionärer samt 120 tillresta journalister skulle då innebära omkring 1-1,5 miljoner spenderade kronor under majbesökets 3-4 dagar.
Vad det sedan betyder att journalisterna skrivit och rapporterat om en sådan totalt positiv händelse får väl framtiden utvisa.

"Lägg alla matcher i Visby"
Men redan i går hänvisade till exempel DN:s sportkrönikör Johan Esk, till det som hänt på Gotland. Han skrev med anledning av den mållösa träningsmatchen mellan Sverige och Finland där "publikpöbeln på Ullevi" inte fattade någonting utan visslade ut landslaget.
Han fortsatte:
"Det är lika bra att lägga alla träningsmatcher på Visby, där jublar folk bara spelarna hälsar på Tommy Wahlgren".
Men allt handlar inte om pengar. Pernilla Larsson till exempel kommer att sitta klistrad vid TV-n när VM börjar. Hon var nämligen den busschaufför som körde landslagsspelarna till de olika aktiviteterna. Några av dem hade aldrig varit på ön tidigare.

Intresset har ökat
Hon hälsar att de alla var jättenöjda med arrangemangen på Gotland och själv har hon fått ett nytt intresse för sporten.
- Jag tror att intresset för fotboll har ökat på hela Gotland efter de här träningarna. Och jag vet att det var en hel del folk från fastlandet som kom över för att se matcherna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om