John från Fårö räddade nio

En segelbåt från Polen gick under i det hårda vädret utanför Häradsskär i går förmiddag. Besättningen räddades av Sjöfartsverkets helikopter från Visby.

Foto: Räddningshelikopter 997 / SJÖFARTSVERKET

Gotland2007-07-24 01:07
Larmet kom klockan tjugo i elva och redan nio minuter i elva var Visbyhelikoptern på väg. Efter en kvart siktade helikopterns piloter en livflotte med nio personer. Segelbåten hade då redan hunnit sjunka. Vågorna var omkring fyra meter höga när ytbärgaren John Jonsson vinschades ned till de nödställda på flotten.-De var lite nedkylda och medtagna, men väldigt lugna. Det var inga problem att få upp dem i helikoptern, säger John Jonsson.Besättningen hade inga flytvästar, men varma och vattentäta kläder. De verkade inte förstå engelska och det var överhuvudtaget svårt att kommunicera med dem i bullret från helikoptern. -Det är teckenspråk som gäller - det brukar funka. Jag visade hur de skulle hålla armarna längs kroppen när de vinschades upp, säger John Jonsson från Fårö.Något av ett rekord
Vinschningen gick lugnt till. Nio personer är dock mer än vad helikoptern egentligen är byggd för och något av ett rekord. Som mest har man tidigare kunnat rädda sju människor. Men piloten Matti Rytkönen bedömde att det inte var några problem med att rymma alla nio. Han hade heller inga svårigheter att manövrera helikoptern i det hårda vädret.-Det var ingen dramatik. Jag kopplade av autopiloten och körde manuellt - helikoptern går nästan lättare att köra när det blåser lite, säger Matti Rytkönen.Den räddade besättningen kördes till Valdemarsvik, drygt fyra mil sydöst om Norrköping, där ambulanser väntade. Livflotten bärgades av kustbevakningen, som uppger att det blåste strax under kuling på platsen.Kaptenen på den polska segelbåten ska senare ha uppgett att båten tappat styrförmågan sedan roderstocken fått sig en smäll i det hårda vädret. När båten började ta in vatten skickade besättningen ett sms till Polen om att båten var på väg att sjunka. Det var sedan sjöräddningscentralen i Gdynia som slog larm till den svenska sjöräddningen.Gårdagens räddningsinsats är den största som Visbyhelikoptern varit inblandad i sedan det svenska lastfartyget Finnbirch sjönk mellan Öland och Gotland i november i fjol.
All helikopterburen sjöräddning iSverige sköts av civila Norrlandsflyg, men finansieras av Sjöfartsverket. Förutom Visbyhelikoptern finns helikoptrar stationerade i Stockholm, Ronneby, Göteborg och Sundsvall. Besättningen består i regel av två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Totalt har räddningshelikoptrarna omkring 500 uppdrag per år, de flesta handlar om att hämta människor som blivit sjuka ute till sjöss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om