Det var nÀr en nyinflyttad skickade synpunkt till regionen om att de inte fÄtt nÄgot vÀlkomnande eller information om Gotland nÀr de flyttade hit nyligen, som missen upptÀcktes.
Mimmi Gibson Àr sedan oktober marknads- och varumÀrkesansvarig för varumÀrket Gotland:
â Vi fick in synpunkten och det var jĂ€ttebra för jag kĂ€nde inte till att informationen inte skickats ut pĂ„ ett tag. Sedan dess har jag gjort lite efterforskningar och det hĂ€r Ă€r ju en jĂ€tteviktig frĂ„ga, och nĂ„got jag kommer jobba med under Ă„ret, sĂ€ger hon.
LĂS ĂVEN: SĂ„ ska de locka barnfamiljer till hotade skolorterna
Hon berÀttar att det var i samband med att Inspiration Gotland började avvecklas 2018 som uppgiften med utskick lite föll mellan stolarna.
â Bemötandet Ă€r en otroligt viktig frĂ„ga för varumĂ€rket Gotland och för att kĂ€nna att man blir vĂ€lkomnad hit. Det jag kommer göra nu Ă€r att bĂ„de hitta goda exempel pĂ„ hur andra jobbar, men Ă€ven kolla pĂ„ hur vi jobbade med frĂ„gan tidigare, för det har jag ingen kunskap om i dag faktiskt. Jag minns inte sjĂ€lv hur det var nĂ€r jag flyttade tillbaka till Gotland och vad som kom i form av information ifrĂ„n regionen.
Nu ska hon ta reda pÄ vad mÀnniskor vill ha och vad de behöver:
â Jag tĂ€nker att det Ă€r superviktigt att fĂ„ nĂ„got offentligt vĂ€lkomnande nĂ€r man flyttar hit, kanske av regiondirektören och landshövdingen, dĂ€r man kĂ€nner att det hĂ€r Ă€r företrĂ€dare för Gotland som faktiskt uppskattar att vi tagit det hĂ€r stora steget att flytta hit. Sen brukar det vĂ€l vara nĂ„gon form av symbolisk nyckel till staden eller nĂ„got i den stilen, men jag vet inte om det kĂ€nns sĂ„ hĂ„llbart och frĂ€scht i dag att producera en massa plastnycklar. Men olika typer av erbjudanden brukar det ju vara, och sĂ„ har jag förstĂ„tt att det man eftersöker Ă€r nĂ„gon form av ingĂ„ng till hur man till exempel listar sig pĂ„ vĂ„rdcentral och liknande. SĂ„dana kommunala frĂ„gor som Ă€r viktiga i mĂ€nniskors liv.
Ăven ingĂ„ngar till kultur- och föreningslivet Ă€r viktigt, menar hon, sĂ„ att nyinflyttade kan fortsĂ€tta med sina intressen, eller hitta nya.
Hur tror du att fördyringen av bÄtbiljetter och annat pÄverkar viljan att flytta hit?
â Som lĂ€get ser ut just nu med ökade kostnader pĂ„ nĂ€stan alla omrĂ„den tror jag att mĂ€nniskor tĂ€nker sig för bĂ„de en och tvĂ„ gĂ„nger. Om man flyttar hit vill man sĂ„ klart kunna hĂ„lla kontakten med vĂ€nner och familj, och dĂ„ Ă€r det knepigare nĂ€r det kostar mer pengar att ta sig till och frĂ„n Gotland. Det hĂ€r pĂ„verkar nog mĂ„nga och pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt, varför det Ă€r viktigt att göra en djupdykning och analysera konsekvenserna.
Regiondirektör Peter Lindvall berÀttar att det arbetet redan Àr igÄng:
â Vi har pĂ„börjat ett arbete för att analysera konsekvenserna av prisökningarna. I övrigt försöker vi bilda oss en uppfattning om hur höjningarna kommer att slĂ„ mot gotlĂ€nningar, godset och gĂ€sterna.
I ett försök att bedöma, analysera risker och presentera presumtiva scenarios av Destination Gotlands prishöjningar har strateger pÄ avdelningen Regional utveckling samt representanter för nÀringslivet tagit fram en rapport. I den har man genom bÄde kvalitativa och kvantitativa bedömningar undersökt hur prishöjningarna kommer pÄverka attraktionskraft, besöksnÀring, företagande, kompetensförsörjning, landsbygdsutveckling, produktion av mat- och livsmedel med mera, och dÀr de initiala bedömningarna ser vÀldigt mörka ut.