"Jag tycker att det är plågsamt"
Hedersordförande Eric D Nilsson tycker det är märkligt att Gotlandsbolagets underleverantörer betalat in över 20 miljoner kronor till rederichefens konto i Schweiz.Någon förklaring har han inte.- Jag vill helst inte svara på frågan. Jag känner en djup tragik över det här. Jag tycker det är oerhört plågsamt att höra, sa han som känt rederichefen som en mycket rejäl människa.
- Det kan det vara, sa Eric D Nilsson som önskade att han inte behövde besvara den frågan heller.
- Det borde inte flyta in pengar på det kontot från våra underleverantörer.
Första vittnesmålet
Eric D Nilsson vittnade igår för första gången i målet som rör frågan om en rederichef på Gotlandsbolaget tagit emot elva miljoner kronor i mutor. Han fick svära på att tala sanning.
Eric D Nilsson redogjorde för ansvarsfördelningen i rederiet och om sin roll som hedersordförande. Efter pensioneringen 1987 har han arbetat för rederiet som fartygsmäklare genom sitt bolag Gotland Marine. Uppdragen har bland annat gällt fartygsbyggena i Frankrike och Kina som ingår i målet.
- Personligen har jag inte fått några kommissioner, men Gotland Marine fick en procent av gjorda affärer, betonar han särskilt.
Fick inte sluta avtal
Att rederichefen skulle ha haft någon möjlighet att sluta avtal om rederirabatt med underleverantörerna, som dödsboets advokat Jonas Reiner påstår, förnekar han bestämt.
- Han hade ingen rätt att skriva kontrakt. Det är alltid två tillsammans från styrelsen eller direktören som får teckna firman. Han var inte firmatecknare.
Hade inte tillstånd
Rederichefen var tekniskt ansvarig men hade ingen ställningsfullmakt. Möjligen fick han ingå avtal i begränsad omfattning när det gällde tekniska detaljer. Då krävdes en fullmakt.
- Jag har gett polisen ett exempel på det.
Rederichefen hade inte tillstånd att ta konsultuppdrag och Eric D vet inte om han skulle ha tillåtit det om han frågat. Kompensation för merarbete accepteras inte heller.
- Absolut nej.
Eric D tyckte det var synd att någon överhuvudtaget påstått att rederichefen skulle ha tagit betalt på det sättet.
- Det skulle han aldrig göra, sa Eric D Nilsson tvärsäkert.
Inte så övertygad
Alla om- och merkostnader fick rederichefen ersättning för. Räkningen för sjöfartsinspektionens arbete på 4,5 miljoner kronor betalades av rederiet. Att rederichefen skulle ha låtit bygga om maskinrummet för stora summor ställer sig Eric D frågande till.
- Jag är inte så övertygad om att han gjorde det. Vi hade konsulter i Köpenhamn till hands.
Att rederichefen använde pengarna på sitt konto tror han inte på.
- Kostnaderna ersattes alltid av bolaget.
Eric D ovetande
Eric D kände inte till rederichefens bolag Euro Marine och skulle knappast ha tillåtit det. Nummerkontot var han också ovetande om.
Rederirabatt har hedersordföranden inte kommit i kontakt med under alla sina år som redare.
- Jag hade ögonblickligen reagerat om det kommit på tal. Varvet skulle ju aldrig velat ha med det rederiet att göra.
Att rederichefen lämnade en konkurrents anbud till Rolls Royce gillade inte Eric D. Åklagaren undrade om det inte var att spela under täcket
- Ja, igen är det här en fråga jag har svårt att besvara, den är väldigt känslomässig, men din slutsats ligger väldigt nära till hands.
Skadat rederiet
Mutor i skeppsbranschen kände han inte till.
- Jag är förvånad och har ingen som helst kännedom om det, sa han och förklarade att hela historien skadat rederiet, framför allt genom publiciteteten i massmedia.
Han beundrade rederichefen och relationen var väldigt god.
- Han var Sveriges bästa fartygstekniker och jag litade helt på honom, Han måste ha blivit övertalad, sa Eric D Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!