"Jag fick ingen hjälp på färjan"

När Elisabeth Olsson skulle med färjan från Oskarshamn fick hon lämna cykeln på land. På grund av hennes funktionshinder klarade hon inte av att ta ombord cykeln och ingen i personalen kunde hjälpa henne.- Jag känner mig kränkt, säger hon.

kränkt. Elisabeth Olssons funktionshinder gör att hon har lättare att cykla än att gå.

kränkt. Elisabeth Olssons funktionshinder gör att hon har lättare att cykla än att gå.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2009-06-26 04:00
Efter att ha hälsat på sina föräldrar på Öland skulle 32-åriga Elisabeth Olsson i söndags ta med sig cykeln som hon fått i födelsedagspresent hem till Gotland. På grund av ett lättare funktionshinder efter en nervskada har Elisabeth Olsson svårt att gå långa sträckor. Därför hade hon i förväg ringt Destination Gotland och förvarnat om att hon inte skulle klara av att leda ombord cykeln själv.
- Jag har erfarenhet av att det kan vara lite krångligt, och de sa att jag skulle kontakta personalen på plats, säger hon.

Pappan fick vända
Men framme i Oskarshamn uppstod problem. På terminalen bad man Elisabeth Olsson att gå via bilincheckningen, som andra cyklister. Fram till incheckningen skulle Elisabeth Olssons pappa kunna hjälpa henne med cykeln, men utan giltig biljett fick han inte följa med längre än så. Och ingen i personalen kunde hjälpa till.
- De sa att de inte hade möjlighet att hjälpa mig utan att jag var tvungen att ta cykeln själv.
Utan hjälp från personalen blev Elisabeth Olsson tvungen att lämna cykeln med sin pappa, och nu vet hon inte hur hon ska få hem den. Om cykeln ska kunna fraktas hem utan att monteras isär, verkar det som om någon måste åka och hämta den. Cykeln skulle underlätta mycket i Elisabeth Olssons vardag, eftersom hon har lättare att cykla än att gå.
- Jag ska ju inte ha den för att cykla runt och njuta av havsutsikten. Jag behöver verkligen den där cykeln, säger Elisabeth Olsson.

Maktlös och kränkt
Situationen i Oskarshamn fick henne att känna sig maktlös och kränkt. I sitt jobb som juridisk rådgivare inom Röda Korset kommer hon ofta i kontakt med liknande situationer, och hon menar att många företag inte vet vilka skyldigheter de har.
Samtidigt är hon förvånad över att detta hände inom en stor organisation som Destination Gotland. Hon har ringt för att reklamera resan men personen som skulle återkomma till henne har inte ringt. Hon förväntar sig kompensation för problemet som enligt henne själv aldrig borde ha uppkommit.
- Det kunde ju undvikas så lätt. Man är verkligen i deras händer och man har köpt en tjänst av dem. Det känns ju extra tråkigt eftersom jag ringde innan och förberedde dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om