Ja till omdebatterad rondell vid ny stormarknad
Stadsarkitektens besök på Vägverket i Stockholm gav resultat. Nu blir det som kommunen vill - en rondell vid infarten till Coops blivande stormarknad.
I förslaget finns bland annat en ny rondell på Färjeleden.
När Vägverket fick veta att kommunen ville ha en rondell just där, sa man först nej.
Det krävdes att stadsarkitekten Carin Johanson med följe fick resa till kontoret i Stockholm och redogöra för varför rondellen är så viktig.
"Fick gehör"
- Man förstod inte nyttan med rondellen som bland annat ska avlasta Allégatan. Dessutom är det ju vår avsikt att Färjeleden med tiden mer ska ha karaktären av en stadsgata, mindre av förbifartsled. Vi vill överbrygga den barriärverkan som leden har i dag. Men nu har vi fått gehör för det vi vill, säger hon.
"Inga påtryckningar"
En annan tanke är att rondellens anslutning västerut mot Södra Törne-kvior, ska avlasta Follingboväg.
Byggnadsnämndens ordförande Lars Thomsson (C) värjer sig dock från frågor om huruvida Coop utövat påtryckningar i rondellfrågan, så att kunderna till den nya kooperativa stormarknaden skulle slippa köra förbi Ica Maxi.
- Jag har möjligen fått synpunkter på det från Coop, säger Thomsson.
Inom kort startar arbetet med att göra en permanent rondell vid Maxi i stället för den provisoriska som vållat både irritation och mindre trafiksäkra manövrar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!