Nu ska rätten att lämna förslag permanentas.
Möjligheten att lämna medborgarförslag infördes i Gotlands kommun på försök i april 2004. Fram till försöksperiodens slut i december 2006 hade drygt 100 förslag lämnats in.
Efter den första försöksperioden beslutade kommunfullmäktige 2006 att förlänga försöket till den sista december 2008. Fram till i dag har cirka 320 förslag lämnats in och nu är det dags att definitivt avgöra förslagsrättens framtid. Frågan om att permanenta den har väckts.
De utvärderingar som gjorts förordar att medborgarförslag införs, inte minst med tanke på det genomslag de fick under fjolåret. Från 2007 till 2008 ökade antalet förslag med över 100 procent. Ett positivt beslut väntas därför i kommunfullmäktige nästa månad.
Administration
Men det finns några invändningar. Även om medborgarförslag enligt kommunens bokslut inte ser ut att kosta ett öre, så tar de en hel del resurser i form av administration.
Medborgarförslagen hanteras på olika sätt. Frågans art avgör. Gäller det nämndernas löpande förvaltning så tas förslaget upp i berörd nämnd. För att beslutas i kommunfullmäktige behöver det vara en fråga av principiell karaktär, som till exempel budget, skatter och taxor eller andra övergripande mål.
Hälften av alla medborgarförslag gäller ärenden inom tekniska nämndens område. Det märks på förvaltningen.
- Medborgarförslagen tar resurser. Vi måste ställa rimliga krav på svaret, det ska vara seriöst och skrivet på ett enkelt sätt, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (C).
Han tror, att räknat i ökad administration kostar varje medborgarförslag 10 000- 15 000 kronor.
- Det beror förstås på vilken fråga det handlar om. En del går snabbt och enkelt, medan annat kan ta mer tid, säger Kjell Skalberg.
Anhängare ändå
Trots ökad belastning för förvaltningen så är Kjell Skalberg en anhängare av medborgarförslag.
- Det är bra att möjligheten finns. Medborgarna ska ha en möjlighet att bolla frågor med kommunen, säger han.
Av de medborgarförslag som tas upp i tekniska nämnden tillstyrks en tiondel direkt. 20-30 procent har synpunkter som kan läggas till pågående utredningar, medan resten avstyrks.
För att minska framtida administration vill kommunens ledningskontor att kommunen vid de tillfällen man marknadsför medborgarförslag även propagerar för den gamla tidens sätt att kommunicera med tjänstemännen - att skriftligen lämna sina synpunkter.