Inte ens en smörgås
Färjan från Nynäshamn till Visby gick enligt turlistan på söndagskvällen, men vid ankomsten till Visby kunde fartyget inte lägga till.Fartyget låg kvar utanför hamnen till klockan fem på morgonen.
Rickard Wall är mycket kritisk till hur Destination Gotland hanterade sina passagerare under den stormiga färden till Gotland på söndagskvällen och natten. Han, som veckopendlar till sitt arbete på Högskolan i Visby, hade ingen aning om att det kunde finnas risk för att färjan inte skulle kunna ta sig i land i samband med storm.
- Men det måste befälhavaren ha vetat och det borde han ha informerat om innan vi lade ut. Då hade vi passagerare kunnat ta ställning till om vi ville kliva av färjan eller åka med.
Fem på morgonen
När färjan kom till Visby vid 23-tiden var det omöjligt att lägga till. Efter ett par timmar gjordes ett nytt försök, men inte förrän klockan 05.20 kunde passagerarna gå iland. När det stod klart att det skulle bli en lång natt ombord trodde Rickard Wall att han och hans medpassagerare skulle bjudas på något att äta.
- Jag gick till cafeterian i tron att de skulle bjuda på en nattmacka, men de bjöd inte på någonting. Vi fick inte ens filtar!
Per-Erling Evensen som är marknadschef på Destination Gotland förklarar vilken policy som gäller i samband med förseningar:
- När det är vi själva som har orsakat förseningen reducerar vi priserna på mat. Men när förseningen beror på omständigheter som vädret bjuder vi inte på någonting. Är det tusen personer ombord så blir det svårt att bjuda alla på mat.
- Och filtar är svårt att dela ut, för man måste ju vara rättvis också. Vi har inte filtar så att det räcker till alla. Men vi är inga paragrafryttare. Personalen ombord gör vad de kan och finns det filtar så delar de ut dem.
Borde befälhavaren inte ha informerat om att det fanns risk för att man inte skulle kunna lägga till?
- Det är lätt att ha synpunkter i efterhand. Alla visste att det var stormvarning, men ovädret dröjde kvar längre tid än vad vi hade fått uppgifter om att det skulle göra.
- Att färjan inte kan gå in i hamnen är mycket ovanligt. Den information som gavs var så korrekt som den kunde vara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!