Inskränkningar i kollektiv- trafiken är snart att vänta
Parkeringsavgifter i Visby.Ökad avkastning från fastighetsavdelning, utan att höja hyrorna.Effektivisering av den centrala förvaltningen.Effektivare kollektivtrafik och nedläggning av turer med liten beläggning.Det är några av de årgärder som tekniska nämnden, TN, vill genomföra för att reducera sin driftsbudget 2003 med 15 milj, från totalt 115 till 100 milj kr. Allt enligt kommunfullmäktiges beslut i juni.
Men när det gäller investeringar vill TN inte hålla igen så kraftigt som fullmäktige.
Således begär nämnden åtta milj kr extra för att kunna täcka behovet på VA-sidan.
Det rör sig om investeringar som på sikt ger intäkter, poängterar Ove Nyman.
VA-investeringarna uppgår netto till 10 milj kr.
Aktuella VA-investeringarna är Själsö-Brisundsområdet och i därefter står snart Axelsro-Högklint på tur.
På avfallssidan har investeringarna beräknats till 15 milj kr, en nödvändig investering för att kunna ta hand om det avfallsslam som nu huvudsakligen körs till fastlandet.
<span class=MR>P-avgifter ska ge fem miljoner</span>
Det är olyckligt på både lång och kort sikt om en lönsam investering i en torkanläggning för avloppsslam inte går att genomföra, säger nämnden i budgetförslaget.
I övrigt kan nämnas att fullmäktiges beslut innebär att kostnaden för obligatorisk ventilationskontroll måste minskas med sju milj kr.
I driftsbudgeten beräknas parkeringsavgifterna i Visby kunna ge ca fem milj kr om året. Ett förslag om vilket system och teknik som skall användas för avgiftsuttaget presenteras i december.
Ökat avkastningkrav på fastighetsavdelningen ger fem milj kr. Genom att spara in på personal och vakanssättning av tjänster m.m finns det förutsättningar att spara 2 milj kr.
Den borgerliga majoriteten ville inte spara en milj kr genom att skära ned bidraget till underhållet av icke statsbidragsberättigade enskilda vägar.
Inte heller blir det besparingar genom indragning av turer på busslinjen Kappelshamn-Visby.
<span class=MR>Konkurrensutsättning</span>
Mer konkurrensutsättning av verksamheterna.
Det ingår som en del av tekniska nämnden förslag för att nå långsiktiga effektiviseringar och intäktsförstärkningar.
I första hand är det gata-park som är aktuella områden men även städsidan står på tur.
Ett förslag hur konkurrensutsättningen ska gå till tas fram till början av 2003 för att komma igång 2004.
I övrigt förespråkar nämnden försäljning och utarrendering av hamnar. De mest aktuella hamnarna är Fårösund, Burgsvik, Botvaldevik, Katthammarsvik. Som besparing förväntas åtgärden med minskat åtagande i hamnarna kunna ge 1 milj kr.
Konkurrensutsättningen förutsätter en förändrad organisering av fastighetssidan, ¿där styrning, service, beställande, utförande tydligare funktionsuppdelas".
Organisationsförändringen ska kunna genomföras nästa år.
Det är med andra ord en omfattande omställningsprocess som TN:s ledning vill genomföra.
Risken i den situation som tekniska förvaltningen just nu befinner sig i är att motivationen och arbetsmiljön försämras precis när motsatsen behövs, säger tekniske direktören i ett uttalande som nämnden ställt sig bakom.
Det är viktigt att vi just nu har kraft och resurser att satsa på personalplanering, kompetensutveckling, arbetsmiljö m.m.
Det kan i sammanhanget nämnas att tekniska nämnden enligt den senaste prognosen klar årets budget med råge. Överskottet vid årsskiftet väntas bli fyra kr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!