Inget toalettavfall ska ut i Östersjön

Rederi AB Gotland gör nu ytterligare satsningar för en mer miljövÀnlig trafik.NÀsta mÄnad kommer man att börja pumpa allt avloppsvatten frÄn fÀrjorna i Gotlandstrafiken till reningsverket i Visby istÀllet för att slÀppa ut det i havet.I framtiden kan det ocksÄ bli aktuellt att bygga gasdrivna bÄtar.

Foto: Söderlund Tommy

Gotland2009-03-11 04:00
De smÄ fÀrjorna lÀmnar redan i dag sitt toalettavfall till reningsverket i Visby.
De stora fÀrjorna har reningsanlÀggningar ombord som renar avfallet och sedan slÀpper ut avloppsvattnet i havet.
- Nu hĂ„ller vi pĂ„ att lĂ€gga nya rör till reningsverket i Visby sĂ„ att vi ska kunna pumpa avloppsvattnet dit. Det rĂ€knar vi med att börja med under april mĂ„nad, sĂ€ger Anders Larsson, teknisk chef vid Gotlandsbolaget. Vi kommer att fortsĂ€tta med reningen ombord, men istĂ€llet för att slĂ€ppa ut det i Östersjön lĂ€mnar vi det till reningsverket. Gotlands kommun vill ha mer vatten i avloppssystemet sĂ„ det blir bra Ă€ven för dem, fortsĂ€tter han.

20 000 kubikmeter
Det handlar om mellan 17 000 och 20 000 kubikmeter avloppsvatten per Ă„r som Gotlandstrafikens fĂ€rjor nu kommer att tillföra reningsverket för ytterligare rening.
- Ă„ven de kryssningsfartyg som gĂ„r i fast trafik pĂ„ Gotland brukar lĂ€mna sitt avlopp i Visby. Men dĂ€r handlar det om kapaciteten i land, att man mĂ„ste kunna lĂ€mna stora mĂ€ngder pĂ„ kort tid.
Snart hoppas Gotlandsbolaget ocksÄ kunna börja anvÀnda en ny bottenfÀrg, en fÀrg som inte bara Àr tennfri utan Àven kopparfri.
I dag Ă€r den godkĂ€nd i Nordsjön och Oceanerna och Anders Larsson hoppas att Kemikalieinspektionen ska godkĂ€nna fĂ€rgen för anvĂ€ndning i Östersjön nĂ€sta Ă„r.
Kommunstyrelsen har nyligen beslutat att försöka pÄverka nÀsta upphandling av fÀrjetrafiken sÄ att fÀrjorna drivs med gas i stÀllet för tjockolja.

Gasdrivna fÀrjor
- Vi ligger lĂ„ngt framme dĂ€r. I dag Ă€r det inte tillĂ„tet med gasdriven passagerartrafik i Sverige pĂ„ grund av brandrisken, sĂ„ det ska fram ett nytt regelverk. Och nuvarande fartyg gĂ„r inte att köra pĂ„ gas, men vi tittar pĂ„ alternativet inför nĂ€sta upphandlingsperiod och byggandet av nya bĂ„tar, sĂ€ger Anders Larsson. Vi tror pĂ„ gas, och att det kommer att bli nödvĂ€ndigt i framtiden. Men dĂ„ krĂ€vs ocksĂ„ en tankstation för naturgas i Visby hamn.

Tjockoljan försvinner
Det sÄ kallade svaveldirektivet kommer att leda till att tjockoljan försvinner som brÀnsle 2015.
- I dag Ă€r det tillĂ„tet med brĂ€nsle med 1,5 procent svavel, nĂ€sta Ă„r sĂ€nks grĂ€nsen till en procent och 2015 till 0,1 procent. Och sĂ„ lĂ„gt kan man inte komma med tjockolja. Det gör att alla ska köra pĂ„ diesel och dĂ„ kommer priset att gĂ„ upp rejĂ€lt. DĂ€rför tror vi pĂ„ gas som ett ekonomiskt alternativ. Det innehĂ„ller inget svavel och minskar koldioxidutslĂ€ppen med tjugo procent. Och man kan blanda biogas och naturgas ganska fritt. SĂ„ jag hoppas biogastillverkningen pĂ„ ön kommer igĂ„ng snart, sĂ€ger Anders Larsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om