Inget toalettavfall ska ut i Ăstersjön
Rederi AB Gotland gör nu ytterligare satsningar för en mer miljövÀnlig trafik.NÀsta mÄnad kommer man att börja pumpa allt avloppsvatten frÄn fÀrjorna i Gotlandstrafiken till reningsverket i Visby istÀllet för att slÀppa ut det i havet.I framtiden kan det ocksÄ bli aktuellt att bygga gasdrivna bÄtar.
Foto: Söderlund Tommy
De stora fÀrjorna har reningsanlÀggningar ombord som renar avfallet och sedan slÀpper ut avloppsvattnet i havet.
- Nu hĂ„ller vi pĂ„ att lĂ€gga nya rör till reningsverket i Visby sĂ„ att vi ska kunna pumpa avloppsvattnet dit. Det rĂ€knar vi med att börja med under april mĂ„nad, sĂ€ger Anders Larsson, teknisk chef vid Gotlandsbolaget. Vi kommer att fortsĂ€tta med reningen ombord, men istĂ€llet för att slĂ€ppa ut det i Ăstersjön lĂ€mnar vi det till reningsverket. Gotlands kommun vill ha mer vatten i avloppssystemet sĂ„ det blir bra Ă€ven för dem, fortsĂ€tter han.
20 000 kubikmeter
Det handlar om mellan 17 000 och 20 000 kubikmeter avloppsvatten per Är som Gotlandstrafikens fÀrjor nu kommer att tillföra reningsverket för ytterligare rening.
- Ăven de kryssningsfartyg som gĂ„r i fast trafik pĂ„ Gotland brukar lĂ€mna sitt avlopp i Visby. Men dĂ€r handlar det om kapaciteten i land, att man mĂ„ste kunna lĂ€mna stora mĂ€ngder pĂ„ kort tid.
Snart hoppas Gotlandsbolaget ocksÄ kunna börja anvÀnda en ny bottenfÀrg, en fÀrg som inte bara Àr tennfri utan Àven kopparfri.
I dag Ă€r den godkĂ€nd i Nordsjön och Oceanerna och Anders Larsson hoppas att Kemikalieinspektionen ska godkĂ€nna fĂ€rgen för anvĂ€ndning i Ăstersjön nĂ€sta Ă„r.
Kommunstyrelsen har nyligen beslutat att försöka pÄverka nÀsta upphandling av fÀrjetrafiken sÄ att fÀrjorna drivs med gas i stÀllet för tjockolja.
Gasdrivna fÀrjor
- Vi ligger lÄngt framme dÀr. I dag Àr det inte tillÄtet med gasdriven passagerartrafik i Sverige pÄ grund av brandrisken, sÄ det ska fram ett nytt regelverk. Och nuvarande fartyg gÄr inte att köra pÄ gas, men vi tittar pÄ alternativet inför nÀsta upphandlingsperiod och byggandet av nya bÄtar, sÀger Anders Larsson. Vi tror pÄ gas, och att det kommer att bli nödvÀndigt i framtiden. Men dÄ krÀvs ocksÄ en tankstation för naturgas i Visby hamn.
Tjockoljan försvinner
Det sÄ kallade svaveldirektivet kommer att leda till att tjockoljan försvinner som brÀnsle 2015.
- I dag Àr det tillÄtet med brÀnsle med 1,5 procent svavel, nÀsta Är sÀnks grÀnsen till en procent och 2015 till 0,1 procent. Och sÄ lÄgt kan man inte komma med tjockolja. Det gör att alla ska köra pÄ diesel och dÄ kommer priset att gÄ upp rejÀlt. DÀrför tror vi pÄ gas som ett ekonomiskt alternativ. Det innehÄller inget svavel och minskar koldioxidutslÀppen med tjugo procent. Och man kan blanda biogas och naturgas ganska fritt. SÄ jag hoppas biogastillverkningen pÄ ön kommer igÄng snart, sÀger Anders Larsson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!