Inget åtal för dödsolycka i Slite
Varken Cementa eller hamnchefen i Slite ställs till svars för dödsolyckan vid Cementa 2007.
Då omkom en 58-årig rysk sjöman i samband med att man lossade gips från ett fartyg.
- Problemet är att fartyget hann avgå innan ögonvittnena förhördes, säger kammaråklagare Mats Wihlborg till tidningen Dagens Arbete.
Kammaråklagare Mats Wihlborg lägger ner förundersökningen men säger att Cementa förtjänar allvarlig kritik för bristande rutiner och för att man inte utsett någon signalman.
Det var i slutet av april som det Bermudaregistrerade fartyget Ewald O skulle lossa naturgips i Slite hamn med hjälp av en kran på land. Det fanns fyra besättningsmän i lastrummet. Kranföraren såg inte hela lastrummet från sin hytt och en av männen träffades av skopan och avled.
Eftersom det inte fanns någon som höll uppsikt gjorde Arbetsmiljöverket en åtalsanmälan. Vid deras inspektion upptäcktes flera brister. Hamnchefen och Cementa delgavs senare under året misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.
Problemet för polis och åklagare har varit att besättningen är ryska och ukrainska medborgare.
- Dessa utländska medborgare är de enda ögonvittnena. Och fartyget avgick utan att polisen hörde dem, säger åklagaren.
I oktober 2008 skickades frågor till myndigheterna i Ukraina som fick tag i vittnena och kunde förhöra dem. Efter ett år, på hösten 2009, fick åklagaren svar som väckte nya frågor.
Mats Wihlborg hänvisar till att det blir svårt att slutföra utredningen och genomföra en rättegång.
- Det går naturligtvis att skicka nya frågor, men det är väldigt komplicerat. Och ska vi hålla rättegång krävs att besättningen kommer hit, vilket inte heller är så lätt.
Både Arbetsmiljöverket och den avlidnes släktingar kan begära omprövning av beslutet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!