"Ingen seriös redare kan lägga ett anbud"
- Finns det något anbud överhuvudtaget, så är jag rädd för att det kommer från någon utländsk lycksökare.Det säger Ulf Hammarström, ordförande i Sveriges Fartygsbefälsförening, som har omkring 35 medlemmar hos Destination Gotland.
Du delar rederiets mening?
- Ja. Jag hoppades att de skulle anse att de kunde gå vidare, men det förvånar mig inte alls att de inte gör det. Givetvis beklagar vi om det kommer en annan redare och vi får problem med jobben.
Vilka kriterier är mest omöjliga att uppfylla?
- Att avgöra framför allt bunkerprishöjningen under hela trafikperioden. Det är ett rent lotteri att gissa vad bunkeroljan kommer att kosta år 2015 och vad det innebär att en framtida operatör och passagerarna ska dela på det.
Och sjösäkerheten?
- De ursprungliga upphandlingsvillkoren var riktigt i strid med sjösäkerheten, men där backade Rikstrafiken något. Hur det ser ut i dag vet jag inte.
Ulf Hammarström menar att det faktum att EU-regler styr att avtalet bara kan skrivas på sex år, är mycket olyckligt.
- Det måste omöjliggöra ett anbud från en seriös redare, med medföljande startkostnader för båtar, personal och landkontor.
Ulf Hammarström ser en stor risk att läget lockar "utländska lycksökare" och menar att det inte är självklart att SFBF:s medlemmar, även om de får, vill jobba för vilken redare som helst.
- Är det ett gammalt känt och seriöst rederi så vill vi självklart ha jobben. Ser vi att det är ett lycksökarrederi som kastar in ett anbud för att ta sig in på nya marknader, så får vi diskutera det med våra medlemmar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!