I går beslutade regionstyrelsens arbetsutskott att avbryta upphandlingen. Tillväxt Gotlands invit att diskutera sig fram till en förhandlingslösning avvisas också.
- Vid en förhandling går det inte att avvika nämnvärt från underlaget i upphandlingen, och vi tror inte att vi kommer fram till en lösning den vägen, säger Bo Dahllöf.
Region Gotland fick oväntat överta marknadsföringen av ön som turistmål när Gotlands turistförening försattes i likvidation den 1 april.
Egen regi?
Den verksamhet som var på väg att upphandlas skulle starta 1 januari.
- Jag tror inte vi har någon ny lösning klar till årsskiftet. Vi behöver tid att tänka nu. I september ska vi komma med ett förslag, säger Bo Dahllöf.
Han nämner två tänkbara lösningar; antingen en ny upphandling eller så driver Region Gotland verksamheten i egen regi.
- Inriktningen är fortfarande densamma. Vi vill ha en gemensam verksamhet för marknadsföring av destinationen och näringslivsservicen. Och den ska vara samlad i Donnerska huset, säger Bo Dahllöf.
- Nu sträcker vi ut en hand. Vi vill kroka arm med näringslivet för att hitta en lösning, tillägger han.
Bo Dahllöf svarar även på kritiken om att upphandlingen var för detaljerad:
- Satsar man 8-9 miljoner kronor på en verksamhet så måste man ha ett noggrant underlag, som talar om hur pengarna ska användas.