Men Rikstrafiken kan inte lova lägre priser för resenärerna.
Knappt har den senaste avtalsperioden för Gotlandstrafiken hunnit påbörjas förrän nästa upphandling drar igång.
Och det blir med helt nya förutsättningar.
Rikstrafiken har tröttnat på att så få vill lägga anbud på färjetrafiken till och från Gotland. Myndigheten har därför beslutat att dela upp trafiken i två tjänstedelar: tonnage och drift.
Orsak: man vill ha in fler anbudsgivare för att öka konkurrensen.
- Förhoppningen är naturligtvis att det ska bli lägre kostnader för både staten och resenärerna, säger Ronnie Hörnvall, avtalschef på Rikstrafiken.
- Men subventionen för resenärerna är redan kraftig, så jag skulle inte hoppas för mycket...
Vid den senaste upphandlingen, som avslutades i november 2007, fick man i första rundan inte in ett enda anbud.
I den andra rundan kom ett: från Destination Gotland.
"Det ökar konkurrensen"
Rikstrafiken har gjort en utredning för att bland annat komma underfund med varför det är så dålig konkurrens, och ett av svaren är att det krävs stora - och osäkra - investeringar i nya fartyg för att kunna konkurrera med Destination Gotland.
Rikstrafiken har därför beslutat att dela upp upphandlingen.
Först ska man upphandla "tjänsten" tonnage (staten ska alltså inte köpa fartyg, utan i praktiken hyra dem), och när den upphandlingen är klar ska man upphandla tjänsten drift.
- Det här innebär att alla som tidigare var intresserade av att lägga anbud kan göra det - plus några till. Därmed ökar konkurrensen, säger Sara Lindqvist, utredare på Rikstrafiken.
Ett alternativ som utredningen tagit ställning till är att staten skulle äga fartygen. Slutsatsen är entydig.
- Det är uteslutet att fartygen tillhandahålls av staten, säger Sara Lindqvist.
"Tror inte fler söker"
Gotlandsbolaget, moderbolag till Destination Gotland och ägare till fartygen i nuvarande Gotlandstrafiken, är försiktigt i sina kommentarer.
- Jag ser ingen större skillnad på upphandlingen. Jag tror inte att det blir fler som söker på grund av det här, säger Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren.
Ser du det här beslutet som en indirekt kritik mot er?
- Tvärtom. Läser man utredningen så får vi mycket beröm.
Kan ni tänka er att bara ta den ena delen av trafiken?
- Vårt intresse är helheten. Och jag tror att det är bättre med två parter i trafiken än tre.
- Men vad jag förstår så kan man inte villkora anbudet. Så om vi vinner upphandlingen av fartygen men förlorar driften så får vi acceptera det, säger Jan-Erik Rosengren.
Anbud redan nästa år
Redan i slutet av nästa år kan Rikstrafiken komma att gå ut med ett anbudsunderlag för tjänsten tonnage.
Upphandlingen väntas ta ett par år, och 2013 räknar man med att upphandla tjänsten drift.
Den nya avtalsperioden börjar den 1 februari 2015.
Hur långa de nya avtalsperioderna blir är ännu inte klart. Ett alternativ är att det blir olika längd på dem, så att fartygen handlas upp i längre perioder, medan driften handlas upp för kortare.
- Det är bra om det blir en längre period för fartygen. Tio-femton år är rimligt, tycker Jan-Erik Rosengren.