Inga anslutningsbussar till nya färjornas tidtabeller
De nya Kinafärjornas insättande i Gotlandstrafiken kommer att till vissa delar innebära radikalt förändrade ankomst- och avgångstider.I strävan att undvika natturer kommer färjorna exempelvis att ankomma till Visby vid midnatt.Men, då kommer det inte att finnas några bussar på plats för att vidarebefordra passagerarna. Det blir för dyrt för tekniska nämnden att vidta passande ändringar inom kollektivtrafiken.
Vi klarar inte målet med anslutningsbussar, konstaterar nämndens ordförande Tommy Gardell.
Av ekonomiska skäl kan vi exempelvis inte trafikera vid ankomsten 24.00. Det finns inga pengar till det.
Den anpassning man gör är att utreda och eventuellt på prov flytta nuvarande bussavgångar från Visby på fredagar och lördagar från 22.00 till 00.20. Något som ändå varit på gång.
<span class=MR>"Omöjligt att samordna"</span>
Hittills har anslutningsturer till och från färjorna morgon och kväll kunnat samordnas med skolresor och därmed en för kommunen ekonomiskt bra trafik. För att nu klara både skola och anslutningar till färjan hade också skolorna måst starta och sluta ca 30 minuter tidigare. Något som bedömdes som omöjligt.
En sammanställning av kostnaderna för att såväl busspassa ankommande färjor vid 24 som avgående vid 16.40 landade på 1,5 miljoner. Och det säger således tekniska nämnden nej till.
<span class=MR>Ny färdtjänstoperatör</span>
Gute Taxi tar över öns färdtjänst och sjukresor från 31 mars och fem år framåt.
Två anbud hade kommit in, förutom från Gute Taxi också från den nuvarande operatören Taxi Gotland.
Ingen tvekan. Det blir ett skifte. Gute Taxi var förmånligare på punkt efter punkt, det var förvånansvärt stor skillnad, konstaterar Tommy Gardell.
Nettokostnaden för verksamheten landar på ca 15 miljoner kronor per år.
<span class=MR>Positivt bokslut</span>
Tekniska nämndens preliminära bokslut för 2002 ser mycket positivt ut.
Det kommer att sluta på plus 16-18 miljoner kronor.
Alldeles förträffligt, menar tekniske direktören Per Lindskog.
Det är ingen speciell större post som bidragit utan det handlar om "många bäckar små".
Man hade bland annat också förelagts ett beting om att dra in tio miljoner i reavinst via fastighetsförsäljning, något man från förvaltningen sida bedömde inte skulle lyckas. Men i stället gav försäljningen 11-12 miljoner.
Negativt är den bumerangeffekt som kan uppstå i och med att periodiskt underhåll av fastigheter och vägar minskats och därmed blivit eftersatt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!