Trafikverkets utredning om framtidens Gotlandstrafik har väckt starka reaktioner. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är överraskad över några av dem.
– Det är lite förvånande över att det i debatten framställs som att hårdare miljökrav betyder sämre tillgänglighet. Det finns goda möjligheter att både ha en god tillgänglighet och klara klimatkraven.
I utredningen förespråkar Trafikverket statliga färjor. Den går nu ut till en lång rad remissinstanser.
– Jag kommer självklart att lyssna på alla, och inte minst på företrädare för Gotland och det gotländska näringslivet, säger Tomas Eneroth och fortsätter:
– Jag har själv höjt på ögonbrynen inför en del slutsatser i utredningen.
Om ett beslut kan fattas redan under nästa år räknar Trafikverket med att nya statliga färjor inte kommer kunna vara i trafik förrän år 2033.
– Det är förvånande att upphandlingsprocessen ska ta så lång tid. Det är viktigt att alla förstår vikten av snabb omställning för att klara klimatet, säger Tomas Eneroth.
Det statliga ägandet är en annan punkt som mött kritik.
– Nuvarande aktörer har skött sig väldigt bra, men det är ett bekymmer att det inte finns fler aktörer som är med och tävlar om Gotlandstrafiken.
Finns det risk att statliga färjor blir mindre moderna?
– Nej, det är en förlegad syn. Kraven på moderna transporter innebär att det kommer att vara en modern flotta.