"Informationen har varit bristfällig"

Ambulanssjukvården har skrivit en avvikelse riktad mot SOS Alarm efter incidenten på M/S Visborg. "Vi önskar lite mer utförligare beskrivningar av händelseförloppet", säger Falck Ambulans verksamhetschef på ön.

Cecilia Gustafsson, verksamhetschef vid Falck Ambulans på Gotland. "Det vi är frågande om är hur kommunikation från båten till SOS har skett. Det är det vi ska undersöka."

Cecilia Gustafsson, verksamhetschef vid Falck Ambulans på Gotland. "Det vi är frågande om är hur kommunikation från båten till SOS har skett. Det är det vi ska undersöka."

Foto: Dennis Pettersson/Arkiv

Gotland2020-02-27 12:21

Falck ambulans på Gotland har skrivit en avvikelserapport efter den händelse som ägde rum i onsdags, när M/S Visborg kraftigt girade ner i en vågdal och passagerare och möbler kastades runt. 

– Vi fick veta att det var en kvinna som var skadad och skickade ner den ambulans som fanns ledig, säger Cecilia Gustafsson, verksamhetschef vid Falck Ambulans på Gotland, och förklarar att man vill nu ha en tydligare bild av händelsen.

– Vi vill ha en sammanställning av informationsflödet, för vi tycker att det har varit lite bristfälligt. Det gav inte oss möjlighet att förbereda oss på det sätt vi hade önskat.

I avvikelserapporten framkommer bland annat kritik mot att ACIB (ambulanschef i beredskap) inte informerades om läget.

– Vi hade önskat att vi kunde få lite mer utförligare beskrivningar av händelseförloppet. Det hade gjort att vi kunde förbereda oss lite bättre, säger Cecilia Gustafsson, och tilläger:

– Men med facit i hand var det inte så många som skadades. Vi fick korrekta uppgifter från SOS och handlade på dessa uppgifter. Det vi är frågande kring är hur kommunikation från båten till SOS har skett. Det är det vi ska undersöka.

Enligt SOS Alarm fick man information om incidenten ombord på M/S Visborg från passagerare som kontaktat 112. Man uppger också att, enligt den information som man mottog om händelsen och skadeläget, kriterierna för att kontakta ACIB inte var uppfyllda.

Rättelse: I en tidigare version av denna artikel stod det att SOS Alarm uppgav att kriterierna för att kontakta ACIB var uppfyllda. Det stämmer inte. SOS Alarm menar att kriterierna för att informera ACIB inte var uppfyllda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!