Det visar en undersökning som MotormÀnnens riksförbund har gjort. Man har undersökt 162 av landets övergÄngsstÀllen. Sex av sju övergÄngsstÀllen i Visby fÄr underkÀnt, eller 86 procent.
- Jag mÄste erkÀnna att jag faktiskt blev förvÄnad över att det var sÄ illa, sÀger Göran Erickson, ordförande för riksförbundet pÄ Gotland.
GÀvle och Visby fick i sÀrklass sÀmst betyg. HÀr fick sex av sju övergÄngsstÀllen underkÀnt. Och allra allra vÀrst betyg fick ett av de övergÄngsstÀllen som finns pÄ Peder Hardings vÀg.
Göran Erickson menar dock att undersökningen till viss del Àr subjektiv.
- Vi gjorde undersökningen sjÀlva och fick kriterier att gÄ efter. Vissa svar var enkla att fylla i. Men andra, som frÄgan om hur belysningen Àr svarar man ju subjektiv pÄ. Kanske var jag lite hÄrdare Àn mina kollegor pÄ andra orter, sÀger Göran Erickson.
I undersökningen fick ocksĂ„ Visby sĂ€mst betyg nĂ€r det gĂ€ller synligheten under nattetid. ĂvergĂ„ngsstĂ€llet som kontrollerades pĂ„ Peder Hardings vĂ€g fick en nolla.
Men trots den dystra statistiken berÀttar Göran Erickson att det egentligen inte Àr farligare att gÄ över gatan i Visby Àn i en storstad.
- Sett till antalet olyckor Àr vi faktiskt förskonade frÄn dem. Vi har inte högre olycksstatistik hÀr Àn nÄgon annanstans. Och ska man vara krass, sÄ Àr det inte gÄngtrafikanterna som utgör den stora faran. Det Àr faktiskt cyklisterna. De tror att "zebralagen" (att gÄngare har företrÀde vid övergÄngsstÀllen, reds.anm), gÀller Àven för dem. Zebralagen gÀller för cyklisterna först nÀr de kliver av sin cykel och gÄr med den.
Enligt Göran Erickson tÀnker man inte uppvakta regionen med undersökningen, för man Àr redan medveten om den. DÀremot tycker Göran Erickson att det finns ett större problem med trafiken pÄ ön.
- Den ryckigt satta fartbegrÀnsningen Àr inte bra. Hastigheten Àr inte konsekvent satt, med begrÀnsningar som 40-80-60 och sÄ vidare. Det Àr en större fara, sÀger Göran Erickson.