I höst bjuds alla till framtidsfesten
Den 20 september blir en festlig lördag på Wisby Strand. Alla gotlänningar är inbjudna för att informeras om Vision 2025 - utvecklingsprogrammet som stakar ut vilken väg Gotland ska välja framöver.-Vi slutspurtar nu. Det är dags att knyta ihop säcken inför fullmäktigebeslutet i juni, sade utvecklingsdirektör Per Lindskog när han i går gav fullmäktige en nulägesrapport.
-Det är väldigt varierande svar. Några tycker programmet är för utförligt, andra tycker att det ska vara ännu mer detaljerat. Nu ska vi bearbeta remissvaren. Kommunstyrelsen måste ta beslut i maj om fullmäktige ska kunna ta sitt beslut den 18 juni, sade projektledaren Lena Thalin.
Hon poängterade det pedagogiska problemet att få gotlänningarna att inse att Vision 2025 är ett styrdokument för hela ön. Sambandet mellan dokumentet och det som sker konkret måste bli tydligt.
Fem nyckelord
Arbetet med varumärket Gotland ingår som en del i visionsarbetet. Nyligen presenterades nyckelorden som ska ge de kärnvärden ön står för - Magisk, Kreativitet, Livskraft, Livslust, Nära. Igår fick kommunfullmäktige en presentation av arbetet, och ledamöterna fick höra den vision som inte bara ska gälla för varumärket utan för hela visionsarbetet: "Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats, präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust".
Varumärkesgruppen ger även löftet: "Gotland den magiska ön".
-Det är gotlänningarna som är den magiska ön, så det viktigt att vi skapar ett engagemang kring varumärket, sade Per-Erling Evensen som ingått i varumärkesarbetet.
Varumärket ska planteras hos gotlänningarna genom en rad möten. Start blir det i Roma den 7 april, sedan följer möten i Fårösund innan man avslutar med ett möte på Wisby Strand den 10 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!