I dag fortsätter jakten på giftet utanför ön

Kustbevakningens flyg letade under hela söndagen efter de containrar med miljöfarligt innehåll som ett finländskt fartyg tappat mellan Gotland och Öland. Sammanlagt handlar det om 19 ton ämnen.

Foto:

Gotland2010-02-08 04:00
Det var på lördagsmorgonen som det finländska fartyget "Linda", under gång mellan Rotterdam och S:t Petersburg, tappade tre containrar i havet utanför Gotland. Fartygets position var då i riktning från Hoburgen västerut på internationellt vatten precis mitt emellan Gotland och Öland.
- Vad vi förmodar så har fyra containrar stått staplade på varandra på däck. Den understa kollapsade och det medförde att de tre andra trillade överbord, säger Annette Stedt, vakthavande befäl vid kustbevakningen i Karlskrona.
Kustbevakningen sökte sedan under hela lördagen och söndagen efter den tappade lasten, utan resultat. Vindriktningen i det aktuella området var sydostlig vridande mot sydväst. Så om containrarna skulle flyta i land borde det ske på svenska fastlandet. Man siktade dock en till havs.
- Vi kommer att ha flyget (det plan som är baserat på Skavsta) uppe i morgon (måndag) också. Sen får vi ta ett nytt beslut efter den rapporten.
Ett miljöskyddsfartyg finns också i beredskap ifall några fynd skulle göras.
- Men det troliga är att containrarna nu har sjunkit, menade hon på söndagen. Och då är det väldigt svårt att lokalisera dom. Eftersom de i så fall ligger på 70-100 meters djup.
Men senare under söndagen siktades en containrarna flytande i marvattnet väster om ön.
Hittills är det endast svenska myndigheter som söker efter den tappade lasten. Finska myndigheter ska sköta utredningen eftersom fartyget är finskt.
Lasten som gått överbord:
200 dunkar (cirka fem ton) Vantocil. Ett desinfektionsmedel som är skadligt för den marina miljön.
40 fat (åtta ton) Cocoalkyldimethylamine. Ett miljöfarligt, flytande ämne som dock inte är farligt för den marina miljön. Används inom den kemiska industrin.
200 pappkartonger (cirka sex ton) Trioxan. Ett brandfarligt tändmaterial.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om