Husesyn på nya snabbfärjan
Rymligare salonger
Ur passagerarperspektiv känns det som man är ombord på en av de stora färjorna när man tittar runt på de båda salongsdäcken. På det nedre är det tre sittsalonger och på det övre två.
I den förliga övre salongen är det, till skillnad mot Gotlandia I, även ett panoramafönster som på de stora färjorna.
- Panoramafönstret har kunnat byggas eftersom kommandobryggan gjorts i ett plan, säger Gotlandsbolagets tekniske chef Anders Larsson.
I de fem salongerna finns sittplatser till samtliga passagerare - 780.
Enligt Anders Larsson har bolaget lagt mera "krut" på större försäljningsytor, det vill säga servering, kiosk med mera. Det märks också på övre passagerardäck där serveringen blivit betydligt större.
- Det är också rymligare i sittsalongerna med särskilda gångar att gå i, man behöver inte gå mellan stolsraderna, säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
Gotlandia II har byggts på ett helt nytt sätt i Italien. Nedre delen är av stål och överbyggnaden av aluminium. Anders Larsson påpekar att det är mycket vikttänkande när dessa snabba färjor byggs. De är viktkänsliga och det gäller att få ner vikten. Fullastad väger Gotlandia II 2 300 dödviktston medan lillasyster väger 1 800 och de båda stora färjona väger 17 000 dödviktston vardera.
Fyra dieselmotorer
Nya färjan har fyra dieselmotorer som har en kraft av cirka 50 000 hästkrafter och drivs med fyra vattenjetaggregat, där 120-130 kubikmeter vatten strömmar igenom i sekunden för att skapa den kraft som driver färjan.
- På grund av nya miljökrav styrs Gotlandia II helt elektroniskt, säger Anders Larsson.
Nu förbereds för att färjan skall kunna börja gå i trafik omkring 1 juli.
- Kassasystem och cateringutrustning skall installeras, säger han. Vidare skall den 19 personer stora besättningen tränas på färjans rutiner bland annat säkerhetsorganisationen.
Hela notan för nya färjan har gått på 400 miljoner och den 10 juni kommer hon att visas för allmänheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!