Hund stressades av buller och vibrationer ombord
Gunnel Janssons bil blev felplacerad ombord på snabbfärjan. Eftersom hon hade hund med skulle bilen anvisas speciell, lugn plats då djur skall vistas i fordonet under överresan.I stället hamnade man längst bak vid motorerna. Bullret och vibrationerna gjorde att hunden drabbades av akut stress, bet sönder bilens innertak och tog sig ut på däck.
Jag har inte vågat ta reda på vad det kostar att byta ut innertaket på en ett år gammal bil, säger en besviken Gunnel Jansson.
Destination Gotlands trafikchef Nils Nordström ser fallet som unikt och antyder vid kontakt med GA en förhandlingslösning via förnyat samtal med hundägaren.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.
Det var 11 augusti som Gunnel Jansson, Bandhagen, tillsammans med sin blandrashund tog HSC Gotland för vidare befordran Nynäshamn. En resa de gjort åtskilliga gånger då familjen har sommarhus på Gotland.
Eftersom hunden var med i bilen innebar det att man skulle anvisas en särskild, lugn plats på färjans bildäck eftersom passagerarna på SF 700 inte får ta med djur upp i salongen.
Detta har vi gjort ett antal gånger utan problem och hunden har legat och sovit och inte gjort något. Men denna gång blev vi felsorterade och hamnade längst bak bland motorerna. Jag var stressad själv när jag körde ombord eftersom det är hetsigt och reagerade därför inte över placeringen trots att jag vet var man skall stå.
Det höga bullret gjorde sedan hunden otroligt stressad, menar Gunnel Jansson. Den bet sönder delar av bilens innertak och lyckades dessutom få upp bildörren, ta sig ur bilen och springa ut på bildäck där den upptäcktes av besättningsmedlemmar.
Båtens styrman, som kom och kontrollerade skadan och även skrev en skadeanmälan till deras försäkringsbolag, sa att det helt och hållet var deras fel att vi inte tagits med vid utsorteringen till den speciella filen för djurbilar och att de skulle ta på sig hela ansvaret. Det var absolut inga problem, de ville till och med bjuda på en räksmörgås.
<span class=MR>Kalla handen</span>
Så långt var Gunnel Jansson lättad över utgången av incidenten. Men sen vände det.
Det blev kalla handen både från rederiet och deras försäkringsbolag. Bolaget ansåg att de ej kunde bli ersättningsskyldiga och enligt rederiet hade styrmannen överträtt sina befogenheter när han utlovat ersättning.
Ingen vill ta på sig att det var personalens felsortering som ledde till skadan. Trots att rederiets representant, styrmannen, helt tveklöst sa att det inte skulle vara några som helst problem.
Jag har sen skrivit brev till både försäkringsbolaget och rederiet men inte fått något svar. Jag vågar inte tänka på vad det kostar att byta ut innertaket på en ett år gammal bil men det rör sig i alla fall om åtskilliga tusenlappar.
<span class=MR>Vibrationer</span>
Destination Gotlands trafikchef Nils Nordström vidimerar i sak det inträffade med utgångspunkt från styrmannens upprättade skadeanmälan. Men han har vissa synpunkter på det rapporterade. Han anser inte att någon exceptionellt hög ljudnivå kan ha trissat upp hunden.
Vi har mätt ljudnivån och där djurbilarna placeras är bästa stället men det är inte mera motorljud mot aktern, däremot kraftigare vibrationer. Där finns nämligen inte motorerna utan jetarna, aggregaten som driver fartyget framåt. Styrmannen anger också att det förmodligen är vibrationskällor som skrämt och stressat hunden varefter denna rivit sönder en del av innertaket.
När det gäller djurbilar finns det ett begränsat antal platser där dessa samlas, de leds dit via en speciell fil. Ett problem med dessa speciella platser på bildäck för djurbilar är att dessa inte körs ombord i följd och kan ha skymd djurbilsmärkning. Men lastningen kan inte stoppas om någon sådan bil kommer fel.
Formellt menar Nils Nordström att rederiet inte har något ansvar alls i detta fall.
Vi har skrivit till hundägaren att vi inte kan ta ansvar för hunden, det finns ett strikt ansvar för hundägaren, bara ägaren vet hur hunden är och reagerar. Vi ersätter skador som orsakats av yttre faktorer, exempelvis sönderkörda avgassystem.
Återstår i så fall goodwillskäl för rederiet. Nils Nordström beklagar det inträffade. Men antyder samtidigt en tänkbar förhandlingslösning eftersom han anser att fallet är unikt.
Det är synd att sådant här händer. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Jag ska ringa upp henne igen och gå in och prata om detta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!