Enligt en undersökning av hotell- och resesajten Momondo har 65 procent av svenskarna någon gång tagit med sig något hem från sin hotellvistelse. Allra vanligast verkar det vara att en schampo- och balsamflaska följer med ner i necessären. Men även handdukar, tofflor och kaffekapslar är vanliga saker som folk packar med i resväskan.
På hotell Villa Borgen har både vanliga och mer ovanliga saker tagits genom åren.
– Det vanligaste är handdukar, medan en av de mer ovanliga sakerna vi varit med om var när någon tog med sig en vattenkokare. Vi har även bytt ut alla engångsartiklar till pumpar med schampo och balsam, som sitter fast i väggen, så de är ju numera svåra att ta, säger Hoda Kallass, som driver Villa Borgen.
Under högsäsongen är det främst Stockholmsveckan som gör avtryck på hotellet. Då är det mer vanligt att saker förstörs, som sängar, madrasser, soffor och mattor, menar Hoda Kallass.
– Oftast händer stölderna på somrarna, när det är högsäsong. Under Stockholmsveckan har det varit mycket som förstörts, så där förlorar vi en del pengar. Men under den veckan får gästerna skriva på ett kontrakt där det står att vi har rätt att debitera dem om något skulle gå sönder, berättar hon.
Även Novi resort blir då och då av med sina handdukar.
– Tror mer att gästerna glömmer poolhanddukarna på stranden och inte att de tar med dem hem. Annars är schampo och balsam samt duschtvål bland de vanligare sakerna gäster tar med sig, skriver hotellchefen Josefin Almqvist i ett mejl och tillägger:
– Beroende på vad det är som tas så debiterar vi. Då brukar vi skriva ett mejl ”så roligt att ni tyckte om våra duschprodukter, de går att köpa i vår shop för 149 kronor och jag har debiterat ert inlagda kort”.
På Breda Blick och Kalk hotell har man inga större problem med stölder, men vid vissa tillfällen har det hänt.
– Det som ibland försvinner är hela behållare med tvål eller schampo men det är endast ett fåtal per år, skriver hotellchef Annie Rosén på Breda Blick och hotell Gute i ett mejl.
– Det är sällan folk tar med sig något hem och det är vi väldigt glada för. Vi är ett litet hotell så vi har stenkoll på gästerna, många märker nog att det är för litet för att komma undan med något sådant, säger hotellchef Michelle Dahlby på Kalk hotell.
Även hotellen på landsbygden har haft få stölder.
– Vi har inte haft så stort problem, jag tror inte heller det går att plocka med sig massa saker här, säger Agnes Lundberg på Toftagården.
– Det har inte varit något stort problem hos oss, vissa saker som tas är ju avsedda för gästerna som schampo och balsam, säger driftansvarig Annica Österberg på hotell Slitebaden.
Att polisanmäla händelserna verkar inte heller höra till vanligheterna. Enligt Hoda Kallass på Villa Borgen beror det på att processen oftast blir för lång.
– Om vi upptäcker att något är borta så kontaktar vi gästen och frågar om de exempelvis glömt handdukarna på stranden. De gånger vi ringt polisen har varit när vi haft problem i vandrarhemmet som är anslutet till Villa Borgen, då har det varit nycklar som försvunnit eller gäster som checkat in men inte betalat, säger hon.
– Vi har inte behövt kontakta polisen, utan är det så att någon tagit något så har vi ringt upp gästen och frågat om de fått med en morgonrock hem. Sen har det aldrig heller hänt att något av värde stulits, säger Michelle Dahlby på Kalk hotell.