Hotar stänga larmcentralen

Region Gotland har hamnat i en utpressningssituation.
Företaget Medhelp hotar att stänga sjukvårdens larmcentral om man inte får 20,8 miljoner extra.

STOCKHOLM 20111104 
Ambulans under utryckning
Foto Bertil Ericson / SCANPIX / kod 10000

STOCKHOLM 20111104 Ambulans under utryckning Foto Bertil Ericson / SCANPIX / kod 10000

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Gotland2013-05-21 11:34

Medhelp sköter larmcentralen för ambulansdirigering sedan oktober 2011. Men företaget hävdar att de fått fel uppgifter, att antalet larm är fler än vad som angavs.

Företaget uppger att det gör en förlust på cirka en miljon kronor per månad.

Nu kräver Medhelp 20,8 miljoner extra - annars stängs larmcentralen.

Den 18 maj skickade Medhelp en skriftlig anmaning till Fyrklövern (Uppsala, Västmanland, Södermanland och Region Gotland).

"Denna skriftliga anmaning innebär också att Fyrklövern har skälig tid att anlita annan aktör eller själv överta utförandet av uppdraget från och med den 19 juni 2013", avslutar Dag Carlquist, vd för Medhelp, brevet.

– Jag har hört hans kommentarer, men jag vill inte säga så mycket mer, säger Rolf Forsman, ansvarig för hälso- och sjukvårdsavtal inom regionen.

Om Medhelp bryter kontraktet den 19 juni, vad händer då?

– Jag förutsätter ju att ett företag som gett sig in i den här branschen är seriös och i en sådan utpressningssituation tror jag inte att vi ska behöva hamna i. Det här är ju ett företag som vill göra ett bra jobb, det är klart att vi måste hitta en lösning på det här. Jag kan inte tänka mig att man bara drar ur proppen.

Det låter ganska dramatiskt, om det händer?

– Ja, speciellt som företaget vunnit en upphandling i Stockholms läns landsting som de hoppas få som kund.

Men om ni inte kommer överens innan den 19 juni, kommer samtalen till SOS inte fram då?

– Vi kommer nog att lösa den frågan, tror jag.

Det här är ju utpressning när de hotar att bryta kontraktet, hur ser du på det draget?

– Även om vi har ett grundläggande problem i att vi inte har hittat en lösning på det här, så tycker jag att det är uppseendeväckande att ett företag som levererar den här typen av kritiska tjänster för folks väl och ve använder den här metoden.

Medhelp säger att det antal samtal som upphandlingen byggde på och det faktiska antal samtal de tar emot är cirka fyra gånger så många.

– Det är något vi diskuterat med företaget under en lång tid, men jag har inga kommentarer till massmedia i den frågan.

Enligt Medhelp har frågan diskuterats i 18 månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om