Destination Gotland har aviserat en prishöjning på 7-8 procent från den 1 september.
Priset har redan höjts med 3 procent i år, 7 procent förra året och 6 procent 2009. Det är mer än det gotländska näringslivet tål.
Slår larm
I ett brev till länsstyrelsen och Region Gotland slår Gotlands åkeriförening larm. Skrivelsen har även sänds till Trafikverket och Näringsdepartementet, eftersom föreningen anser att det finns brister som måste rättas till i nästa upphandling av färjetrafiken.
- Öns företag producerar varor som är mycket priskänsliga. Och vem vill etablera verksamhet på Gotland när man riskerar galopperande transportkostnader, frågar sig Göran Nygren.
Som gisslan
Göran Nygren påpekar att egentligen är det här inte en fråga för åkarna. De är bara en mellanhand som Destination Gotland pratar fraktpriser med.
I det läget känner sig åkarna som gisslan i en monopolsituation.
- Vi är inte i konflikt med rederiet på något sätt. Nuvarande trafik fungerar ypperligt, såväl turlista som service. Men de höjda fraktkostnaderna oroar oss ändå. Näringslivsklimatet på Gotland avspeglar sig direkt i åkeribranschen, säger Göran Nygren.
Dolt problem
Med sin skrivelse vill Åkeriföreningen väcka öns näringsliv.
- Jäkligt bra att han tar upp det här. Det är ett dolt problem. Vi måste göra alla medvetna om att öns näringsliv är beroende av en infrastruktur där det råder monopol, säger Per Vinberg som är ordförande för Företagarna på Gotland.
Även Lantbrukarnas riksförbund tänker agera.
- Vi måste mobilisera. Kommande höjning är helt oacceptabel. Fraktpriset hotar att slå ut livsmedelsproduktionen på ön, säger Anna Törnfelt, ordförande i LRF:s regionstyrelse.
LRF kommer nu att kraftsamla, först genom att be företagen beskriva hur fraktpriserna påverkar dem.
Med faktaunderlaget på plats kommer sedan LRF att agera.