Hopp om snar lösning av tvisten kring Italienfärjan - nytt avtal kan vara klart om två veckor
Rikstrafikens och Rederi AB Gotlands tvist om det ekonomiska ansvaret för den beställda "Italienfärjan", kan få en förhållandevis snar lösning.- I dag har vi tagit ett steg till. Vi har säkert ett nytt förslag om några dagar, säger generaldirektör Staffan Widlert, som i går hade givande samtal med rederiet.
I fjol höst sade Rikstrafiken ja till färjebytet, under förutsättning att det inte innebär någon merkostnad för staten.
Det operativa respektive ekonomiska ansvaret för Gotlandstrafiken, regleras i ett grundavtal från 1996. Nu måste det delvis skrivas om, med hänsyn till de förändringar "Italienfärjan" skulle medföra. Färjan tar exempelvis 80 passagerare och 30 bilar mer än föregångaren.
Rikstrafiken och Rederi AB Gotland har dock inte kunnat enas om vissa av villkoren. Det senaste inlägget kom från Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg, som i går meddelade att förhandlingarna strandat.
Tvistefråga
Dels vill Rikstrafiken ha vattentäta garantier på att den nya färjan inte ger några merkostnader för staten, dels ska det avtalas vem som ska bära det ekonomiska ansvaret för exempelvis ökade oljekostnader.
Det sistnämnda regleras i grundavtalet. Det är dock, sedan augusti 2005, under utredning av en skiljenämnd, eftersom rederiet och staten tolkar det olika. Besked väntas i höst.
Tills dess, menar Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen, borde tidigare anammade kriterier gälla.
- Vi erbjuder ett nytt och större fartyg, till exakt samma villkor som HSC Gotlandia. Nu vill generaldirektören skriva in det utfall han hoppas att skiljedomen ska uppnå.
Även Staffan Widlert hänvisar till skiljenämnden.
- Ska vi nu reglera att vi ska fortsätta att eventuellt betala för mycket?
Generaldirektören, som i går måndag träffade rederi-representanter för att tala om den avbrutna trafikupphandlingen, ser dock positivt på saken.
- I dag har vi tagit ett steg till. Jag har hopp om att de kommer att välja skrivningar som är vattentäta och om att det här löser sig på ett sätt som är rimligt för båda parter.
- Jag tror att både vi och Destination Gotland är trötta på att växla sådana här dokument och vill se en lösning så fort som möjligt.
När, som tidigast?
- I bästa fall tar det nog ett par veckor till innan man kan se ett färdigskrivet papper.
Även Per-Erling Evensen uttrycker förhoppningar om en lösning.
- Ambitionen från vår sida är att inte ge upp det här. Vi hoppas att man i slutändan tycker att det är en bra idé att få en ny och större färja till samma kostnad som den gamla.
Om ni inte skulle kunna enas, vad händer då med Italienfärjan?
- Då står fartyget till den globala marknadens förfogande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!