Hon ska jobba för jÀmstÀlldhet mellan flickor och pojkar i skolan

En arbetsdag i veckan Àr Marit Olsson inte textillÀrare i Garda. Den dagen ska hon jobba för jÀmstÀlldhet mellan flickor och pojkar i Gotlands alla klassrum.
Marit Olsson Àr Gotlands första jÀmstÀlldhetspedagog.

Gotland2004-01-30 04:00
För att öka takten i arbetet mot jÀmstÀlldhet i skolan har regeringen beslutat att alla kommuner ska ha varsin jÀmstÀlldhetspedagog.
PĂ„ Gotland heter hon Marit Olsson.
Marit har arbetat som textillÀrare i Garda skola sedan 1996 och hon kommer nu att Àgna en dag i veckan Ät jÀmstÀlldhetsarbetet.
Åtta timmar per vecka lĂ„ter inte sĂ„ mycket nĂ€r det handlar om Gotlands alla skolbarn och förskolebarn, men efter att ha trĂ€ffat jĂ€mstĂ€lldhetspedagoger frĂ„n andra hĂ„ll i landet sĂ„ Ă€r Marit Ă€ndĂ„ ganska nöjd. De allra flesta fĂ„r ingen nedsĂ€ttning av sin ordinarie tjĂ€nst, för det fanns inga pengar kopplade till regeringens beslut om att kommunerna skulle satsa pĂ„ jĂ€mstĂ€lldhet i skolan.
<span class=MR>Attraktiv skola </span>
PÄ Gotland har man löst saken genom att lÄta Marits arbete bli en del av skolutvecklingsprojektet "Attraktiv skola".
Vi har kommit en bit pÄ vÀgen i arbetet mot jÀmstÀlldhet, men vi Àr inte framme Àn. NÀr pojkar generellt sett tar med tid och plats och tillÀgnas större resurser Àn flickorna, sÄ vet Marit Olsson att hon har en hel del att göra:
­ Vi försöker vara jÀmstÀllda förstÄs, men vi Àr ju kvinnor sjÀlva och vi har ett kvinnligt förhÄllningssÀtt, sÀger Marit Olsson.
Marit kommer inte att hinna gÄ in i varje gotlÀndskt klassrum. I stÀllet satsar hon pÄ att fungera som inspiratör, igÄngsÀttare och konsult. Till att börja med ska hon genomföra en studiecirkel för pedagoger under vÄren. Det ska bli en grundkurs i genusfrÄgan och med den hoppas Marit kunna forma en förtrupp, som sedan sprider kunskapen vidare till kolleger ute pÄ skolorna och förskolorna.
<span class=MR>Handlar om kunskap</span>
För det handlar i mÄngt och mycket om kunskap, understryker Marit:
­ Det Àr allt för mÄnga som tÀnker att "vi har ett jÀmstÀllt land och vi gör ju sÄ gott vi kan", men dÄ handlar det bara om tyckande, dÄ har man inte fakta!
Under hösten har Marit Olsson gÄtt en utbildning om vÀrdegrund och jÀmstÀlldhet vid Göteborgs universitet. HÀr har hon sett mÄnga bra exempel pÄ hur man kan jobba mot jÀmstÀlldhet i arbetet med barn.
Ett exempel var nÄgra förskolor i GÀvletrakten som valde att filma sig sjÀlva. Genom dessa filmer sÄg personalen hur olika de förhöll sig mot pojkar och flickor. Skulle barnen ut sÄ sÄg de till att snabbt klÀ pÄ grabbarna sÄ att de kunde rasa ut och leka, medan de tog det lugnt och smÄpratade med flickorna.
I dag gör de tvÀrtom. I studiecirkeln hoppas Marit att man ska hitta former för hur man kan jobba med jÀmstÀlldhet pÄ Gotland pÄ ett bra sÀtt.
Men orkar skolorna med ytterligare ett projekt, vid sidan om allt det som de redan engagerar sig i?
­ Nej, det kan bli svÄrt att jobba med detta som projekt i skolan. Jag tror att man mer mÄste lÄta jÀmstÀlldhetsarbetet vara ett förhÄllningssÀtt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om