Hon satsar på kläder för fullvuxna kvinnor
I nästan varje butik finns numera en avdelning som är tydligt markerad för storväxta personer."Normal" är man upp till 44, sedan är man hänvisad till den "stora" avdelningen.
Foto:
Affärsidén hade hon burit på ganska länge innan hon kunde förverkliga den i ett företag.
-I slutet på 90-talet fick jag idén och gick också en starta-eget-kurs vid Humanus. Men då var det svårt att hitta märken så jag la planerna på is, berättar hon.
Det gick några år och "Kickan" som jobbat en del med att sy på beställning, märkte att behovet fanns kvar och kände att det var dags att ta upp planerna igen.
-Jag och en kompis åkte till Modemässan och letade efter leverantörer av större storlekar och hittade ett antal som vi besökte och fick kontakt med på mässan.
"Kickan" Nyberg gick sedan starta-eget-kursen igen, denna gång på Lernia, och gjorde en marknadsplan och började planera att starta butik. Kickans föräldrar är också egna företagare, pappa har haft bilverkstad och mamma har damfrisering så deras erfarenheter och stöd har varit till hjälp när Kickan skulle starta sitt företag.
Vanliga modet - men större
-Jag letade länge efter en bra lokal och när jag fick erbjudande om en lokal på Skarphäll tog jag den för jag orkade inte vänta längre.
Butiken öppnade i december 2006 även om hon egentligen hade önskat ett läge mer centralt men "Kickan" tänkte att i och med att butiken var så nischad så skulle kunderna hitta ändå. Men det blev inte riktigt som hon hade väntat sig och precis i dagarna har hon flyttat ur butiken och tagit med den hem till bostaden på Myrstigen.
Hon har kontrakt på lokalen till sommaren men hoppas kunna hyra ut den till någon annan fram till dess.
Nu är det vårens kläder som syns i sortimentet och det som Kickan letar efter är snygga och tuffa kläder, som det vanliga modet men större.
Håll-in-produkter
-I min marknadsundersökning märktes tydligt behovet av lite tuffare kläder, berättar hon.
De större klädkedjorna (HM, Lindex och Kappahl) har alla sina egna sortiment av kläder i större storlekar. Men då är det en helt avskild avdelning och med andra kläder än i den övriga butiken.
Kickan säljer allt från under- till ytterkläder. Storsäljare är så kallade håll-in-produkter som Kickan kallar dem, "kroppstrumpor", linnen och trosor med uppstramande effekt som håller in och lyfter upp där det behövs.
-Man ska inte ha bråttom när man klär på och av sig dem bara, påpekar hon.
Vill utöka med herrkläder
Man kan förstå att det tar en stund att få in kroppen i de minimala plaggen som Kickan visar upp.
- Men det är värt den tid det tar att få på sig det, säger hon och skrattar.
Jeans säljer också bra eftersom det är många som tycker att det är svårt att hitta snygga jeans i vanliga butiker.
"Kickan" Nyberg köper sina kläder från Danmark och än så länge är det bara damkläder i sortimentet, hon hoppas dock kunna utöka med herrkläder för det finns kunder som frågat efter det.
En annan gren hon hoppas kunna komplettera nätförsäljningen med är home parties, det vill säga att man åker hem till personer som bjudit in en grupp vänner och bekanta.
-Jag har testat det ett par gånger och det är jätteroligt.
I sommar flyttar "Kickan" Nyberg ut butiken till Ljugarn där hon ska samsas i en lada med en kompis som har inredningsbutik där.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!