Höjd husbilsskatt befaras drabba besöksnÀring

Ett nytt sĂ€tt att rĂ€kna ut fordonsskatten gör att skatten pĂ„ nya husbilar chockhöjs. ”Jag tror att staten bitit sig i svansen” sĂ€ger HĂ„kan Boberg, Ă€gare till Bilcompaniet i Visby som sĂ€ljer husbilar.

HÄkan Boberg som sÀljer husbilar sÀger att kunder Àr oroliga och stÀller mÄnga frÄgor kring den nya skatten.

HÄkan Boberg som sÀljer husbilar sÀger att kunder Àr oroliga och stÀller mÄnga frÄgor kring den nya skatten.

Foto: Sofie Regnander/arkiv

Gotland2019-10-10 07:00

Ett nytt sĂ€tt att mĂ€ta fordonsutslĂ€pp och förbrukning innebĂ€r att nya husbilar frĂ„n och med den 1 september Ă„ker pĂ„ en rejĂ€l skattehöjning. Enligt husbilsbranschen handlar det om en fordonskatt pĂ„ nĂ€rmare 30 000 kronor per Ă„r. Det har fĂ„tt branschen och husbilsĂ€gare att gĂ„ i taket och starta husbilskampen för att fĂ„ till stĂ„nd en förĂ€ndring. 

Det finns idag 100 000 registrerade husbilar i Sverige. Flest husbilar, 248 stycken per 10 000 invĂ„nare, finns faktiskt pĂ„ Gotland.

HÄkan Boberg sÀljer nya husbilar pÄ Gotland.

– Förra Ă„ret kom en första skattehöjning sĂ„ försĂ€ljningen har vĂ€l stannat av lite, men det brukar bli 15 till 20 husbilar om Ă„ret, sĂ€ger han.

Den nya skattehöjningen tror HĂ„kan Boberg kommer att leda till att privatimporten av begagnade husbilar ökar. 

– Ja, folk kommer att köpa begagnade husvagnar utomlands istĂ€llet för att köpa nya, mer miljövĂ€nliga husbilar hĂ€r hemma. Det innebĂ€r ocksĂ„ att staten gĂ„r miste om momsintĂ€kter. Jag tror att staten bitit sig i svansen hĂ€r.

Kommer det hÀr att pÄverka Bilcompaniet?

– HusbilsförsĂ€ljningen Ă€r ett ben i verksamheten. Vi sĂ€ljer ju Ă€ven nya och begagnade bilar och husvagnar och har verkstĂ€der. Men husbilsförsĂ€ljningen handlar om ganska stora pengar sĂ„ det hĂ€r mĂ„ste vi ha i Ă„tanke framöver.

Branschen befarar att Ă€ven att turistnĂ€ringen kommer att drabbas. Enligt en rapport frĂ„n Resurs, tidigare Sveriges TuristrĂ„d, berĂ€knas campinggĂ€ster spendera sju miljarder kronor per Ă„r i Sverige. Av dessa stĂ„r husbilsgĂ€sterna för en stor och vĂ€xande andel, cirka 25 procent. 

– Det kĂ€nns ju trĂ„kigt nĂ€r Gotland satsar pĂ„ nya stĂ€llplatser. Man likstĂ€ller husbilarna med lastbilar som kör tusentals mil om Ă„ret. Husbilar kör enligt berĂ€kningar knappt 700 mil om Ă„ret. Det Ă€r lite snedvridet, sĂ€ger HĂ„kan Boberg.

Matz Bengtsson, vd för Gotlands besöksnÀring AB, har Ànnu inte fÄtt nÄgra oroade reaktioner lokalt, men sÀger att en höjd skatt aldrig Àr positiv för besöksnÀringen.

– Vi ser ju en tillvĂ€xt av husbilar hĂ€r pĂ„ Gotland och det som Ă€r positivt med just husbilar Ă€r att de faktiskt tar sig ut över hela ön. Positivt Ă€r ocksĂ„ att de inte Ă€r sĂ„ kĂ€nsliga för fĂ€rjetiderna. De kan vĂ€lja att Ă„ka mitt i veckan eller pĂ„ mindre attraktiva tider sent pĂ„ natten. En höjd skatt kan förstĂ„s pĂ„verka tillvĂ€xten och vi följer med spĂ€nning utvecklingen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!