Hög rättssäkerhet - långa handläggningstider

Länsstyrelsens arbete med naturskydd får både ris och ros. Rättssäkerheten är hög, men handläggningstiderna är långa och personalens engagemang borde vara större.

Gotland2011-01-12 04:00

Resultatet konstateras i den brukarundersökning som Svenskt Kvalitetsindex AB gjort på uppdrag av länsstyrelsen under hösten. Totalt har närmare 200 personer i intervjuer betygsatt länsstyrelsens arbete inom tre områden; tillstånd och dispenser avseende naturskydd, stöd till landsbygdsutvecklingsåtgärder, samt EU-stödet till jordbruket.


Beröm
När det gäller naturskyddet får rättssäkerheten beröm. Men personalens öppenhet och engagemang kan förbättras, liksom tillgängligheten.

Arbetet med naturskydd för kritik för långa handläggningstider, och det får även arbetet med stöd till åtgärder för landsbygdsutveckling. Men samtidigt får länsstyrelsen beröm för sin information och vägledning inom det området.

- När det gäller stöd till landsbygdsutvecklingsåtgärder så har vi fått kritik för långa handläggningstider. Detta var vi medvetna om, så redan i höstas förstärkte vi teamet med fler medarbetare och hoppas att det ger resultat, säger länsstyrelsens utvecklingsstrateg Kjell Norman.


Sent men bra
Beträffande EU-stödet finns ett missnöje med sena utbetalningar. Men länsstyrelsen på Gotland får beröm för sitt arbete med ansökningar via dator, det så kallade sam-internet. Men de intervjuade tycker att länsstyrelsen kan bli bättre på att förklara sina beslut, och att medarbetarna kan vara mer öppna för dialog.

- Nu ska vi analysera resultatet i de team som är berörda av de olika verksamheterna och arbeta vidare där det finns en förbättringspotential, säger Kjell Norman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om