Strax efter lunch pÄ mÄndagen kom larmet.Een kylcontainer brann pÄ bildÀck pÄ fartyget Stena Scandica, strax söder om Gotska Sandön.
Vinschoperatören John Jonsson, som arbetar pÄ en av Sjöfartsverkets helikoptrar, befinner sig just nu i beredskap pÄ Gotska Sandön dÀr man invÀntar vidare direktiv.
â NĂ€r vi Ă„kte mot fartyget visste vi att det var en brand ombord men att den var nĂ„gorlunda under kontroll, sĂ€ger han.
Han berÀttar att branden ombord varit sÄ allvarlig att styrautomatiken blivit utslagen och att Stena Scandica nu ligger för ankar utanför Gotska Sandön.
â M/S Visby och ett mindre fartyg Ă€r just nu pĂ„ plats, Ă€ven fler mindre bĂ„tar Ă€r pĂ„ vĂ€g. Men problemet Ă€r att det Ă€r ett högt fartyg och kraftig sjö dĂ€r ute. Blir det en evakuering sĂ„ kommer det med största sannolikhet ske via helikopter, sĂ€ger han.
John Jonsson förklarar att NorrtÀljehelikoptern ocksÄ Àr pÄ vÀg och att de bÄda kommer ligga i beredskap pÄ Gotska Sandön om nÄgot skulle hÀnda akut, eller att Stena Scandica ska evakueras.
Hur Àr kÀnslan nÀr man flyger mot en brinnande bÄt?
â Det Ă€r det hĂ€r vi trĂ€nar och jobbar för. HjĂ€rnan sĂ€tter direkt igĂ„ng att fundera ut hur man ska göra arbetet sĂ„ smidigt som möjligt och för att inte skrĂ€mma upp nĂ„gon i onödan.
Ytterligare en aspekt som John Jonsson lyfter som ett orosmoln Àr att mörkret kommer. Vidare Àr ett regn- och ÄskovÀder pÄ vÀg upp söderifrÄn mot fartyget.
â Det kan stĂ€lla till det rĂ€tt mycket. Men det Ă€r ett stort beslut att ta i frĂ„ga om evakuering. Det Ă€r det vi gĂ„r och vĂ€ntar pĂ„ nu eller om man tror att man kan fĂ„ igĂ„ng fartyget igen, sĂ€ger han.