Hjälpmedel som underlättar
"Vad säger katten Charlotta?". Så kan eleven med hörselnedsättning uppfatta när läraren i själva verket säger "Vi ses om en kvart i sal åtta".Men hjälpmedlen blir allt bättre och mer förfinade. Under två dagar har hörselpedagogerna och Hörcentralen anordnat drop in för berörda där man visat hörseltekniska och pedagogiska hjälpmedel.
- Det är ett svårt handikapp eftersom det är dolt, det syns ju inte, framhåller hörselingenjör Sören Holmberg från Karolinska universitetssjukhuset som fanns på plats tillsammans med hörselpedagogerna Lotta Molund-Löfgren och Lena Smitterberg, hörseltekniker Kurt Lind samt audionom Anette Ohlsson som alla behövs i det teamwork som skall leda fram till att även barnet med hörselnedsättning kan delta fullt ut i utbildningen.
I dag upptäcks hörselnedsättning hos barn främst vid två olika undersökningar. När barnet är blott två dagar gammalt görs en hörselscreening och därefter sker en fyraårskontroll. Ett ganska långt steg mellan undersökningsåldrarna kan tyckas.
- Förhoppningsvis märker föräldrarna att något inte stämmer och kontaktar hörselläkare, menar Sören Holmberg om tiden mellan undersökningarna.
Och under skoltiden är det förstås en nödvändighet att man uppfattar vad som sägs för att kunna följa med och tillgodogöra sig det som lärs ut.
Vid normalt slitage har eleven i dag en hörapparat i fyra till fem år.
Och tekniken går förstås framåt även inom detta område, hjälpmedlen blir mindre och förfinade.
- De som kommit hit har frågat mest om nya och mindre hjälpmedel. De barn som inte är nöjda klagar över brus, sus och att den "dör" ibland. Men alla hjälpmedel har begränsningar, konstaterar Sören Holmberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!