Heta Gotland kallas "Hotland"

Varje år skrivs en mängd resereportage från Gotland i utländsk press. I Norge har ön till och med fått smeknamnet Hotland, skriver GT.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Gotland2014-08-14 06:17

Daniel Eriksson är turistbyråchef på Inspiration Gotland. Sedan flera år tillbaka arbetar han med den internationella marknadsföringen av Gotland, och en av strategierna har blivit att locka hit journalister från andra länder.

- Folk har nog inte så bra koll på hur det fungerar i praktiken när ett resereportage kommer till. De vet nog inte heller vilken oerhört bra reklam en sådan artikeln är för ett besöksmål, säger han till GT.

I sommar har omkring 15 utländska journalister vänt sig till Daniel Eriksson för att få tips om vad man kan besöka när man är på ön.

- När vi tipsar svenska journalister om vad de kan skriva om brukar vi försöka vara så specifika som möjligt. Då handlar det om att lyfta fram smultronställen som folk inte känner till. Det kan vi inte göra när vi är i kontakt med internationell media. Då gäller det att vara så "basic" som möjligt: världsarvstaden Visby, raukar, Bergman och så vidare, säger han.

Ett exempel på Gotland i internationell press är ett nyligen publicerat resereportage i den norska damtidningen "Det nye". Där hyllas Gotland stort av reportern, och får även smeknamnet "Hotland".

Läs hela artikeln i GT:s e-tidning >>

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om