Hesselby-Munkebos, var vänlig tag plats!

På söndagen invigdes Gotlands Hesselby Jernvägs förlängda bana, med sina 320 meter landets kanske kortaste invigda sträcka.

Gotland2007-06-18 06:00
Klockan 12 avgick invigningståget från Hesselby station i Dalhem och gjorde stopp vid tidigare ändhållplatsen Eken. Där klippte landshövding Marianne Samuelsson bandet innan turen gick vidare till den nya hållplatsen Munkebos.
Men trafiktillståndet från Järnvägsstyrelsen kom inte förrän på fredagen.

Det är etapp ett av den utbyggda järnvägssträckan som nu officiellt invigts. Föreningen Gotlandståget har under närmare ett års tid arbetat med denna förlängning som innebär att 320 meter bana har byggts på den befintliga banvallen och dessutom har det således blivit en ny hållplats, Munkebos.
Till detta kommer öns enda järnvägsövergång med bommar, över vägen vid Karby gate. Dessutom har järnvägsentusiasterna byggt en vagnhall och bron över Dalhemsån har rustats upp liksom området kring stationen i Tule.
Slutmålet är att bygga ut linjesträckningen ända till Roma.
- Invigningståg till Eken, tag plats, ljöd det över stationsområdet i Dalhem och de inbjudna premiärgästerna tog vagnarna, dragna av det flaggprydda loket, i besittning.
- Nästa uppehåll Eken, avstigning för invigning.
Landshövding Marianne Samuelsson skulle klippa det blågula band som tillfälligt spärrade den nya bansträckningen mot Munkebos.
- Ett litet steg för våra kommunikationer men en stor dag för Gotlands järnvägshistoria, konstaterade hon och travesterade månmannen Neil Armstrong.
Hon erinrade om att det var 130 år sedan det första spadtaget till öns järnväg togs, ett år senare invigdes den och omfattade som mest 24 mil och en sträckning Lärbro-Burgsvik innan den sista delen las ner 1960 och en epok var över.

En stark vision
Medebys messingskvartett spelade, ångvisslan ljöd och passagerarna embarkerade åter för den återstående färden till Munkebos. Där väntade förfriskningar och projektledaren Anders Svensson berättade om arbetet.
- Att ta klivet över vägen har varit en stark vision. Nu har det röjts skog, grävts diken, skyfflats grus, burits räls och 700 slipers har lagts.
Och om hur arbetet kunnat följas - och korrigeras - på håll.
- En man i Malmö såg på hemsidan att vi vänt en skena fel och påpekade detta.
Och Anders Svensson avslöjade att det nödvändiga trafiktillståndet från Järnvägsstyrelsen faktiskt anlände så sent som under fredagen.

Uppfylld dröm
Så överlämnade han bansträckningen till Föreningen Gotlandstågets ordförande Staffan Beijer. Denne blev också lite "armstrongsk" när han konstaterade:
- Ett litet steg i järnvägshistorien men ett gigantiskt för Gotlandståget. Drömmen har gått i uppfyllelse.
Överlämnande av presenter vidtog och ceremonielet medförde att avgången åter blev något sen vilket skulle medföra att den första allmänna turen blev försenad. Men som någon i församlingen konstaterade, vad vore en järnväg utan sina förseningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om