Haverikritik efter tankning i Visby
Statens haverikommission har granskat ett tillbud den 11 december 2003. Planet hade tankat i Visby men fick ändå för lite bränsle vilket ledde till att ena motorn stannade under inflygningen. Det var under transport av civila passagerare.
Enligt haverikommissionen fanns så allvarliga brister i tillsyn, organisation, ledning, dokumentation, kompetenskrav, flygoperationella hjälpmedel och besättningens agerande att verksamheten hade en mycket låg säkerhetsnivå.
Det var militär personal som tankade planet. Besättningen hade beställt fulla tankar, men kontrollerade aldrig vad de fick.
Bränslemätarna visade visserligen att det inte var fullt i tankarna, men besättningen hade fått lära sig att bränslemätarna inte alltid visade rätt.
Planet avgick från Visby och flög till Kramfors för att vända tillbaka mot Bromma. Piloten utgick från att det fanns bränsle så det räckte till Bromma. När planet skulle landa stannade ena motorn på grund av att bränslet tagit slut. Piloten lyckades ändå landa.
När haverikommissionen undersökte vad som hänt visade sig att de som tankat planet inte hade behörighet. Sannolikt har tankningen bara skett i extratankarna, trots att man beställt fulla huvudtankar.
Hade det varit ett civilt transportplan som handhafts på samma sätt hade man med stor sannolikhet inte fått tillstånd att fortsätta flyga, konstaterar haverikommissionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!