Hassela-elever klarar <br> inte studiemålen

På KA Westerbergskolan, som drivs av Hassela Gotland, når inte ens var fjärde elev de nationella betygsmålen.

Gotland2007-02-22 06:00
Skolan har tre gånger fler lärare per elev, än den kommunala grundskolan. Drygt hälften av dem är behöriga.
I höst ska skolan inspekteras av Skolverket.
Sedan 1998 driver behandlingskooperativet Hassela Gotland skola för år 6-9: KA Westerbergskolan i Klintehamn.
Elevantalet har varierat från 11 vid starten, via 44 år 2003, till årets 33.
Skolan drivs i ett gammalt hotell, som renoverades 2002, och har som mål att ha "en miljö som gör att eleverna klarar skolgången".
Höstterminen 2006 redovisade skolan Gotlands lägsta meritvärden. Riksgenomsnittet är 206,8. KA Westerbergskolans elever hamnade på 146.
Färre än var fjärde elev nådde de nationella målen i alla ämnen.
Sämst gick det i ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och idrott. Där nådde 33,3-52,4 procent av eleverna inte målen.
Bäst resultat redovisar skolan i ämnena bild, geografi, religion och svenska, där nästan alla elever nådde målen.

Obehörig personal
KA Westerbergskolan har gott om personal.
Enligt Skolverkets statistik hade man 2005 tio årsarbetskrafter, fördelade på åtta lärare och två skolledare. Andelen lärare per 100 elever var då 24,2. Gotlands kommun hade samma år 8,9 lärare per 100 elever.
KA Westerbergskolan har dock få behöriga lärare. Enligt Skolverket hade 45 procent av personalen pedagogisk utbildning år 2005. Siffran har nu ökat något.
Genomsnittet i gotländsk kommunal grundskola är 87 procent.
För att få tillsvidareanställas i svensk grundskola, måste man sedan den 1 januari 2006 vara behörig.
- Om det inte går får man, i princip, anställa en obehörig för en viss tid, högst ett år, säger Karin Nilsson, undervisningsråd på Skolverket.

Granskas i höst
Hösten 2007 ska Skolverket granska alla skolor på Gotland. Karin Nilsson är särskilt ansvarig för friskole-inspektionen, som ska omfatta grundskolorna Orion, Montessori och KA Westerberg, samt Donnergymnasierna i Klintehamn och Slite.
Tittar man då på skolornas resultat?
- Ja. Resultat är ett av våra huvudfokus. Både kunskapsresultat och resultat kring arbetet med normer och värden.
Friskolor har, oavsett inriktning och elevunderlag, samma resultatkrav som kommunala skolor. Läroplan och skollag gäller alla, säger Karin Nilsson.
Andra granskningsområden är arbetsmiljö, delaktighet, kvalitetsförbättring, individanpassning, ledning och förutsättningar. På friskolor synas också stabiliteten.
- Då tittar man på den ekonomiska stabiliteten och på prognosen för antal elever, säger Karin Nilsson.
Fotnot: Meritvärdet är summan av elevens 16 bästa betyg (G=10, VG=15, MVG=20). Maxvärde är 320 poäng.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om