Hårdare regler väntar telefonförsäljare

I framtiden kan det krävas skriftliga bekräftelser innan ett avtal blir bindande, skriver GT.

STOCKHOLM 020301-Växeltelefonister i arbete. Hörselsnäcka i örat. 
Foto: Fredrik Persson  Kod: 1081 
COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

STOCKHOLM 020301-Växeltelefonister i arbete. Hörselsnäcka i örat. Foto: Fredrik Persson Kod: 1081 COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Foto: FREDRIK PERSSON

Gotland2015-06-22 06:28

Förslaget om att kunden ska skriva på ett skriftligt avtal innan en affär med en telefonförsäljare blir bindande kommer från en statlig utredning. Det är utredaren Anne Kuttenkeuler som kommit fram till slutslatsen, skriver GT.

Mona Smitterberg, vd Ringmurens Telemarketing AB, välkomnar förslaget och menar att skriftliga avtal bör finnas med när det gäller till exempel bank- och försäkringsärenden.

– Särskilt är det många äldre som blir utsatta. Det ska inte kunna räcka med ett ”ja, tack” i telefon, självklart ska avtal kunna läsas igenom och skrivas på i lugn och ro, säger hon till GT.

Läs mer i Gotlands Tidningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om