Hårdare krav för snö- svängen - på södra ön

Vägverket kommer att skärpa kravet på det företag som får uppdraget att sköta vinterväghållningen på södra Gotland de kommande åren. Omloppstiden för plogbilarna kortas från sex timmar till fem på de större vägarna, och från åtta till sju timmar på de mindre vägarna.

Gotland2006-02-08 06:00
Sedan 1994 utförs väghållningen på södra Gotland på entreprenad. Nuvarande entreprenören Nybergs har skött arbetet under de tolv åren, fördelat på två avtalsperioder.
Nu håller Vägverket på att upphandla nästa avtalsperiod, som gäller från 1 september 2006 till 31 augusti 2010, med option på ytterligare två år. Avtalet gäller vinterväghållning, drift samt delar av underhållet för 725 kilometer allmän väg.
Förra året ändrade Vägverket regelverket för vinterväghållningen, och för kommande avtalsperiod gäller de nya kraven. Tidigare fanns regler för hur stort snödjupet maximalt fick vara på vägbanan - sex centimeter på de större vägarna och åtta på mindre. Dessutom krävde Vägverket att en snöplog skulle hinna runt sin slinga på en viss tid - sex timmar på större vägar och åtta på de mindre.
Framöver finns ingen maxgräns för hur mycket snö det får finnas på vägen, men i gengäld måste röjningen påbörjas tidigare. Innan snödjupet överstiger fyra centimeter under pågående snöfall måste plogbilarna ut, oavsett storlek på vägen. Omloppstiden för plogbilarna kortas dessutom. På både större och mindre vägar måste plogningen ske en timme snabbare.
- Riktigt vad de nya reglerna får för inverkan på vinterväghållningen vet vi inte ännu, eftersom det här är första vintern som Vägverket tillämpar det nya regelverket, säger Jan-Erik Wessman på Vägverket.
Gotland kommer nästa vinter att vara en utmärkt plats för Vägverket att analysera skillnaderna mellan de gamla och nya regelverken. De gamla kraven kommer att gälla på norra Gotland, medan de nya gäller på södra Gotland.
Nyberg innehar sedan 2001 även entreprenaden på norra Gotland. En ny upphandling görs nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om