HÀr stÀder Natalie, 6 Är, bord pÄ restaurang för Iraks barn

ElevrÄdet pÄ Atheneskolan i Visby kom pÄ idén att försöka göra nÄgot för barnen i Irak vilka har drabbats av kriget. Man frÄgade runt i skolans klasser om eleverna ville vara med och arbeta ihop pengar till RÀdd barnens insamling­alla var med pÄ det. I fredagsn var det dags för Atheneskolan arbetsdag för Iraks barn.

Gotland2003-04-12 04:00
Idén klÀcktes i elevrÄdet men sedan var det skoledningen som utformade arbetsdagen. Det var Àven skolledningen som kontrollerade redovisningen av insamlade pengar som oavkortat skulle gÄ till RÀdda barnens insamling för Iraks barn.
Meningen var att eleverna skulle utföra ett eller flera arbeten under dagen. De skulle sjÀlva skaffa en arbetsgivare och anvÀnde skolans telefoner nÀr de skulle ringa runt till olika företag­mycket pirrigt tyckte nÄgra. Elevernas Älder skulle avgöra hur stor ersÀttningen skulle bli. Förskolebarnen skulle ha minst 50 kronor för fem timmars arbete. I Ärskurs 4-6 skulle eleverna fÄ minst 100 kronor för sex timmars arbete och eleverna i klass 7-9 skulle fÄ minst 200 kronor för Ätta timmars arbete.
Samtidigt som det hÀr skulle bli en insamling sÄ skulle det Àven fungera som en praoplats för eleverna.
Atheneskolans vd, Rigmor Kinnbom, berÀttar att eleverna tog sig an uppgiften med stor entusiasm liksom de tidigare har gjort nÀr det gÀller att hjÀlpa. För en tid sedan fick barnen veta att barnen pÄ flyktingförlÀggningen i Gustavsvik saknade mjukisdjur. Snabbt ordnades en insamling bland skolans elever dÀr de tog med sig mjukisdjur till skolan. Det blev en hel del mjuka leksaker. Rigmor Kinnbom berÀttar att en stor kille i nian kom till skolan med sitt eget gamla mjukisdjur och det hela var riktigt rörande.
Till RÀdda Barnens insamling Àr det samma glöd. GA Äkte runt till olika platser dÀr Atheneskolans elever arbetade i fredags. NÄgra elever hade inte lyckats fÄ tag i en arbetsgivare­de fick arbeta in sina pengar pÄ skolan i stÀllet med stÀdning och mycket annat.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om