HÀr lÀgger man gasledning dygnet runt
Ovanlig. I Ăstersjön gĂ€ller samma regler för Castoro Sei som för andra fartyg. Men det 152 meter lĂ„nga italienska fartyget liknar inget annat. Det Ă€r uppbyggt av tio pelar som stĂ„r pĂ„ tvĂ„ pontoner.
Foto: Rolf Jönsson
- Everything is going great.
Sam Walker summerar de första tvÄ mÄnadernas rörlÀggning utanför Gotland. Ombord pÄ Castoro Sei pÄgÄr arbetet med Nord Streams gasledning dygnet runt, och nyligen slog man rekord nÀr man lade ut 2 800 meter pÄ ett dygn.
För den som inte Àr insatt i rörlÀggningens utmaningar verkar hastigheten inget att yvas över. Ett dygns arbete motsvarar knappt en halvtimmes promenad pÄ landbacken, och ombord pÄ Castoro Sei fÄr man intryck av att fartyget ligger helt stilla.
Men Castoro Sei rör pĂ„ sig. Sedan arbetet med Nord Streams gasledning inleddes i höjd med Ăstergarn utanför Gotland den 6 april har fartyget arbetat sig norrut och ligger nu öster om Gotska Sandön. Ănnu nĂ„gra dagar Ă€r man kvar i den zon, dĂ€r Slite och Visby Ă€r nav i logistisken.
Medan rören transporteras frĂ„n Slite till Castoro Sei sker utbytet av personal frĂ„n Visby. FrĂ„n flygplatsen Ă€r det cirka 40 minuters flygtur med helikopter till rörlĂ€ggningsfartyget. Ăver 500 personer har sin arbetsplats dĂ€r ute. Cirka 330 personer Ă€r ombord samtidigt, och trafiken Ă€r sĂ„ tĂ€t att brittiska helikopterbolaget Bristow har en egen incheckning pĂ„ flygplatsen.
Mimmo Pazzanese Àr en av passagerarna pÄ den tur som tar GA ut till fartyget. Ombord pÄ helikoptern Àr det omöjligt att föra ett samtal, men framme pÄ Castoro Sei berÀttar Mimmo att han nu kommit tillbaka till jobbet efter att ha varit hemma i trakterna kring Neapel pÄ en veckas ledighet.
- Det gÄr rÀtt bra att resa. Det tar bara en dag frÄn Neapel till Visby, berÀttar han.
Nu vÀntar knappt sex veckors jobb ombord.
- Jag fÄr ledigt igen lagom till VM-finalen i fotboll, konstaterar Mimmo.
Men han Àr tveksam till om "Gli azzurri" kan upprepa VM-guldet frÄn 2006 och att det blir nÄgot firande hemma i Neapel. Dagen innan han Äkte tillbaka till jobbet hade den italienska truppen presenterats.
- Den Àr inte sÀrskilt stark i Är, konstaterar han och kollegan Guiseppe Corbo nickar instÀmmande.
Gasledningen Nord Stream Àr till största delen ett rysk-tyskt projekt. Men det drygt 30 Är gamla fartyget Castoro Sei Àgs av italienska Saipem, och ombord sker kommunikationen pÄ italienska, engelska eller filippinska.
Det finns flera nationaliteter representerade ombord, men merparten kommer frÄn Italien, Filippinerna, Thailand eller Storbritannien. Det avspeglas i matsalen, dÀr en italiensk cateringfirma kompletterat hemlandets mat med asiatiska alternativ. Dagens lunch nÀr GA Àr ombord Àr lasagne, alternativt en gryta med flÀskkött, grönsaker och ris, eller kalvstek med pommes. Och efter maten kommer kyparen med en espresso eller cappucino.
Mellan befÀlen pÄ kommandobryggan sker det mesta av samtalen pÄ italienska. Att styra Castoro Sei Àr en komplicerad procedur. Fartyget flyttas och hÄlls i rÀtt lÀge med hjÀlp av tolv ankare. Med sex spakar var hÄller tvÄ styrmÀn ordning pÄ dem, och frÄn bryggan ger man Àven order till de tvÄ bogserbÄtar som krÀvs för att flytta ankare.
PĂ„ kommandobryggan har Mimmo Pazzanese och Guiseppe Corbo sin arbetsplats. De arbetar Ă„t Geolab som kartlagt havsbottnen i en tvĂ„ kilometer bred korridor genom hela Ăstersjön frĂ„n tyska Lubmin till ryska Viborg.
- Jag var pÄ Gotland för första gÄngen för ett Är sedan, dÄ vi gjorde förberedande bottenundersökningar. Jag missade Medeltidsveckan med nÄgra dagar den gÄngen. Hoppas jag kan vara med i Är, sÀger Mimmo Pazzanese.
De förberedande undersökningarna har varit mycket noggranna.
- Det besvĂ€rliga med rörlĂ€ggning i Ăstersjön Ă€r inte vĂ€dret. DĂ„ Ă€r det betydligt vĂ€rre pĂ„ Nordsjön. Nej, det svĂ„ra Ă€r all ammunition som dumpats i havet, och sĂ„ de skeppsvrak som hittas, berĂ€ttar ingenjören Sam Walker.
Sammanlagt mÄste ett 80-tal minor röjas lÀngs den drygt 120 mil lÄnga gasledningen.
Castoro Sei har redan passerat flera av de tolv fartygsvrak som upptÀckts i den svenska zonen.
- Vi försöker ta oss förbi utan att skada dem, sÀger Sam Walker.
Sam Walker har varit arbetsledare ombord pÄ Castoro Sei i snart tre Är. Han mönstrade pÄ nÀr fartyget var pÄ uppdrag i Nordsjön.
- Jag Àr frÄn Aberdeen. Oljeindustrin Àr stor dÀr, men jag hade bestÀmt mig för att inte jobba i den branschen. Men samtidigt ville jag ifrÄn stan, och jobbet pÄ Castoro Sei var ett sÀtt att komma ivÀg, berÀttar han.
Han trivs, mycket för att nÄgra intensiva arbetsveckor följs av en lÀngre ledighet. DÄ hinner han resa hem och koppla av.
Sam Walker tar oss med och visar det som Àr den huvudsakliga sysselsÀttningen ombord pÄ Castoro Sei - att svetsa ihop rör. Under projektets gÄng kommer bara frÄn Slite att transporteras 54 000 rör. Ombord pÄ Castoro Sei ska de fogas samman.
HÀr kan man verkligen tala om ett löpande band-jobb. Fartygen som transporterar rören frÄn Slite lÀgger till vid sidan av Castoro Sei. Med kranar lyfts rören upp pÄ övre dÀck. Efter att fasat av och förberett skarvarna fogas de tolv meter lÄnga rören ihop tvÄ och tvÄ.
SvetsÄngorna ligger tungt över verksamheten. I team arbetar man snabbt och effektivt vid skarvarna, och att man gjort ett bra jobb kontrolleras i efterhand med ultraljud.
Allt eftersom arbetet fortskrider flyttas rören lÀngre ner i fartyget. De 24 meter lÄnga rörbitarna svetsas ihop. Arbetarna som gör det avslutande jobbet - att klÀ fyllnadsmassa runt den sista skarven - stÄr bara ett par meter ifrÄn vattenytan och kan se hur rörledningen försvinner ner i havet.
Hela processen att foga samman rören övervakas noga av bestÀllaren, konsortiet Nord Stream som har ett 30-tal anstÀllda ombord pÄ Castoro Sei.
Det slitna trĂ€dĂ€cket avslöjar fartygets Ă„lder. Men i övrigt Ă€r Castoro Sei i toppskick. Inför starten i Ăstersjön renoverades och gjordes det i ordning.
- Ett normalt projekt brukar vara i 2-3 mÄnader. Det hÀr Àr ett ovanligt lÄngt projekt, det kommer nÀstan att ta tvÄ Är att lÀgga bÄda rörledningarna, sÄ dÄ gÀller det att ha ordning pÄ grejerna, sÀger Sam Walker.
Hittills har arbetet gÄtt utmÀrkt.
- Vi lÀgger ut mer Àn tvÄ kilometer rör per dygn. HÀromdagen slog vi rekord, dÄ fick vi ut drygt 2,8 kilometer, berÀttar Sam Walker.
PĂ„ kartorna pĂ„ kommandobryggan ser man att gasledningen nyligen gjort en liten svĂ€ng österut. Ăr det redan dags att svĂ€nga av mot Finska viken?
- Nej. Det ligger nÄgra flyttblock föröver som vi mÄste ta oss runt, berÀttar Sam Walker.
Men snart nÄr Castoro Sei finsk ekonomisk zon. Dagarna innan midsommar har man kommit sÄ lÄngt norrut, att det Àr nÀrmare till finska hamnar och flygplatser. Hangö i sydvÀstra Finland tar över som utskeppningshamn för rör, och Àven helikoptertrafiken flyttar till grannlandet. FinlÀndarnas intresse för gasledningen ökar i takt med att Castoro Sei nÀrmar sig, och ett finskt tv-team var med pÄ samma resa som GA.
Castoro Sei fortsÀtter nÄgra veckor till mot Finska viken. DÀr avbryter man och slÀpper ledningen för att bege sig allra lÀngst in i viken. DÀr lÀgger man ledningen nÀrmast startpunkten i Viborg.
Efter det gÄr Castoro Sei söder om Gotland för att fortsÀtta rörlÀggningen utanför slutstationen i Lubmin.
Utanför den tyska kusten pÄbörjades arbetena sÄ fort lekperioden för strömmingen var över i mitten av maj. Utanför Lubmin Àr vattnen sÄ grunda att man mÄste lÀgga ner rörledningen i ett dike.
NÀr Castoro Sei nÀrmar sig Finland avstannar arbetet med rörhantering i Slite. Men eftersom det ska lÀggas dubbla ledningar blir Gotland, Visby och Slite Äter nav för verksamheten i början av nÀsta Är nÀr det Àr dags för den andra ledningen utanför Gotland.
Det rÀcker med att besöka Slite för att se vilket jÀtteprojekt gasledningen Àr. I Slite har ett 40-tal personer vid Gotlands Stuveri AB arbetat med att ta hand om tusentals rör. Dessutom har Nord Stream satsat cirka 75 miljoner kronor för att fÄ hamnen i ordning.
Men 75 miljoner Àr en liten summa i det hela. Totalt berÀknas gasledningen kosta Nord Stream 7,4 miljarder euro. Det motsvarar drygt 70 miljarder kronor, vilket skulle rÀcka till Gotlands kommuns alla utgifter i nÀstan 14 Är.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!