HÀr lÀgger man gasledning dygnet runt

Ovanlig. I Östersjön gĂ€ller samma regler för Castoro Sei som för andra fartyg. Men det 152 meter lĂ„nga italienska fartyget liknar inget annat. Det Ă€r uppbyggt av tio pelar som stĂ„r pĂ„ tvĂ„ pontoner.

Ovanlig. I Östersjön gĂ€ller samma regler för Castoro Sei som för andra fartyg. Men det 152 meter lĂ„nga italienska fartyget liknar inget annat. Det Ă€r uppbyggt av tio pelar som stĂ„r pĂ„ tvĂ„ pontoner.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2010-06-05 04:00

- Everything is going great.
Sam Walker summerar de första tvĂ„ mĂ„nadernas rörlĂ€ggning utanför Gotland. Ombord pĂ„ Castoro Sei pĂ„gĂ„r arbetet med Nord Streams gasledning dygnet runt, och nyligen slog man rekord nĂ€r man lade ut 2 800 meter pĂ„ ett dygn.
För den som inte Àr insatt i rörlÀggningens utmaningar verkar hastigheten inget att yvas över. Ett dygns arbete motsvarar knappt en halvtimmes promenad pÄ landbacken, och ombord pÄ Castoro Sei fÄr man intryck av att fartyget ligger helt stilla.
Men Castoro Sei rör pĂ„ sig. Sedan arbetet med Nord Streams gasledning inleddes i höjd med Östergarn utanför Gotland den 6 april har fartyget arbetat sig norrut och ligger nu öster om Gotska Sandön. Ännu nĂ„gra dagar Ă€r man kvar i den zon, dĂ€r Slite och Visby Ă€r nav i logistisken.
Medan rören transporteras frĂ„n Slite till Castoro Sei sker utbytet av personal frĂ„n Visby. FrĂ„n flygplatsen Ă€r det cirka 40 minuters flygtur med helikopter till rörlĂ€ggningsfartyget. Över 500 personer har sin arbetsplats dĂ€r ute. Cirka 330 personer Ă€r ombord samtidigt, och trafiken Ă€r sĂ„ tĂ€t att brittiska helikopterbolaget Bristow har en egen incheckning pĂ„ flygplatsen.

Mimmo Pazzanese Àr en av passagerarna pÄ den tur som tar GA ut till fartyget. Ombord pÄ helikoptern Àr det omöjligt att föra ett samtal, men framme pÄ Castoro Sei berÀttar Mimmo att han nu kommit tillbaka till jobbet efter att ha varit hemma i trakterna kring Neapel pÄ en veckas ledighet.
- Det gĂ„r rĂ€tt bra att resa. Det tar bara en dag frĂ„n Neapel till Visby, berĂ€ttar han.
Nu vÀntar knappt sex veckors jobb ombord.
- Jag fĂ„r ledigt igen lagom till VM-finalen i fotboll, konstaterar Mimmo.
Men han Àr tveksam till om "Gli azzurri" kan upprepa VM-guldet frÄn 2006 och att det blir nÄgot firande hemma i Neapel. Dagen innan han Äkte tillbaka till jobbet hade den italienska truppen presenterats.
- Den Ă€r inte sĂ€rskilt stark i Ă„r, konstaterar han och kollegan Guiseppe Corbo nickar instĂ€mmande.

Gasledningen Nord Stream Àr till största delen ett rysk-tyskt projekt. Men det drygt 30 Är gamla fartyget Castoro Sei Àgs av italienska Saipem, och ombord sker kommunikationen pÄ italienska, engelska eller filippinska.
Det finns flera nationaliteter representerade ombord, men merparten kommer frÄn Italien, Filippinerna, Thailand eller Storbritannien. Det avspeglas i matsalen, dÀr en italiensk cateringfirma kompletterat hemlandets mat med asiatiska alternativ. Dagens lunch nÀr GA Àr ombord Àr lasagne, alternativt en gryta med flÀskkött, grönsaker och ris, eller kalvstek med pommes. Och efter maten kommer kyparen med en espresso eller cappucino.
Mellan befÀlen pÄ kommandobryggan sker det mesta av samtalen pÄ italienska. Att styra Castoro Sei Àr en komplicerad procedur. Fartyget flyttas och hÄlls i rÀtt lÀge med hjÀlp av tolv ankare. Med sex spakar var hÄller tvÄ styrmÀn ordning pÄ dem, och frÄn bryggan ger man Àven order till de tvÄ bogserbÄtar som krÀvs för att flytta ankare.

PĂ„ kommandobryggan har Mimmo Pazzanese och Guiseppe Corbo sin arbetsplats. De arbetar Ă„t Geolab som kartlagt havsbottnen i en tvĂ„ kilometer bred korridor genom hela Östersjön frĂ„n tyska Lubmin till ryska Viborg.
- Jag var pĂ„ Gotland för första gĂ„ngen för ett Ă„r sedan, dĂ„ vi gjorde förberedande bottenundersökningar. Jag missade Medeltidsveckan med nĂ„gra dagar den gĂ„ngen. Hoppas jag kan vara med i Ă„r, sĂ€ger Mimmo Pazzanese.

De förberedande undersökningarna har varit mycket noggranna.
- Det besvĂ€rliga med rörlĂ€ggning i Östersjön Ă€r inte vĂ€dret. DĂ„ Ă€r det betydligt vĂ€rre pĂ„ Nordsjön. Nej, det svĂ„ra Ă€r all ammunition som dumpats i havet, och sĂ„ de skeppsvrak som hittas, berĂ€ttar ingenjören Sam Walker.
Sammanlagt mÄste ett 80-tal minor röjas lÀngs den drygt 120 mil lÄnga gasledningen.
Castoro Sei har redan passerat flera av de tolv fartygsvrak som upptÀckts i den svenska zonen.
- Vi försöker ta oss förbi utan att skada dem, sĂ€ger Sam Walker.

Sam Walker har varit arbetsledare ombord pÄ Castoro Sei i snart tre Är. Han mönstrade pÄ nÀr fartyget var pÄ uppdrag i Nordsjön.
- Jag Ă€r frĂ„n Aberdeen. Oljeindustrin Ă€r stor dĂ€r, men jag hade bestĂ€mt mig för att inte jobba i den branschen. Men samtidigt ville jag ifrĂ„n stan, och jobbet pĂ„ Castoro Sei var ett sĂ€tt att komma ivĂ€g, berĂ€ttar han.
Han trivs, mycket för att nÄgra intensiva arbetsveckor följs av en lÀngre ledighet. DÄ hinner han resa hem och koppla av.

Sam Walker tar oss med och visar det som Ă€r den huvudsakliga sysselsĂ€ttningen ombord pĂ„ Castoro Sei - att svetsa ihop rör. Under projektets gĂ„ng kommer bara frĂ„n Slite att transporteras 54 000 rör. Ombord pĂ„ Castoro Sei ska de fogas samman.
HÀr kan man verkligen tala om ett löpande band-jobb. Fartygen som transporterar rören frÄn Slite lÀgger till vid sidan av Castoro Sei. Med kranar lyfts rören upp pÄ övre dÀck. Efter att fasat av och förberett skarvarna fogas de tolv meter lÄnga rören ihop tvÄ och tvÄ.
SvetsÄngorna ligger tungt över verksamheten. I team arbetar man snabbt och effektivt vid skarvarna, och att man gjort ett bra jobb kontrolleras i efterhand med ultraljud.
Allt eftersom arbetet fortskrider flyttas rören lÀngre ner i fartyget. De 24 meter lÄnga rörbitarna svetsas ihop. Arbetarna som gör det avslutande jobbet - att klÀ fyllnadsmassa runt den sista skarven - stÄr bara ett par meter ifrÄn vattenytan och kan se hur rörledningen försvinner ner i havet.
Hela processen att foga samman rören övervakas noga av bestÀllaren, konsortiet Nord Stream som har ett 30-tal anstÀllda ombord pÄ Castoro Sei.

Det slitna trĂ€dĂ€cket avslöjar fartygets Ă„lder. Men i övrigt Ă€r Castoro Sei i toppskick. Inför starten i Östersjön renoverades och gjordes det i ordning.
- Ett normalt projekt brukar vara i 2-3 mĂ„nader. Det hĂ€r Ă€r ett ovanligt lĂ„ngt projekt, det kommer nĂ€stan att ta tvĂ„ Ă„r att lĂ€gga bĂ„da rörledningarna, sĂ„ dĂ„ gĂ€ller det att ha ordning pĂ„ grejerna, sĂ€ger Sam Walker.
Hittills har arbetet gÄtt utmÀrkt.
- Vi lĂ€gger ut mer Ă€n tvĂ„ kilometer rör per dygn. HĂ€romdagen slog vi rekord, dĂ„ fick vi ut drygt 2,8 kilometer, berĂ€ttar Sam Walker.

PĂ„ kartorna pĂ„ kommandobryggan ser man att gasledningen nyligen gjort en liten svĂ€ng österut. Är det redan dags att svĂ€nga av mot Finska viken?
- Nej. Det ligger nĂ„gra flyttblock föröver som vi mĂ„ste ta oss runt, berĂ€ttar Sam Walker.
Men snart nÄr Castoro Sei finsk ekonomisk zon. Dagarna innan midsommar har man kommit sÄ lÄngt norrut, att det Àr nÀrmare till finska hamnar och flygplatser. Hangö i sydvÀstra Finland tar över som utskeppningshamn för rör, och Àven helikoptertrafiken flyttar till grannlandet. FinlÀndarnas intresse för gasledningen ökar i takt med att Castoro Sei nÀrmar sig, och ett finskt tv-team var med pÄ samma resa som GA.

Castoro Sei fortsÀtter nÄgra veckor till mot Finska viken. DÀr avbryter man och slÀpper ledningen för att bege sig allra lÀngst in i viken. DÀr lÀgger man ledningen nÀrmast startpunkten i Viborg.
Efter det gÄr Castoro Sei söder om Gotland för att fortsÀtta rörlÀggningen utanför slutstationen i Lubmin.
Utanför den tyska kusten pÄbörjades arbetena sÄ fort lekperioden för strömmingen var över i mitten av maj. Utanför Lubmin Àr vattnen sÄ grunda att man mÄste lÀgga ner rörledningen i ett dike.

NÀr Castoro Sei nÀrmar sig Finland avstannar arbetet med rörhantering i Slite. Men eftersom det ska lÀggas dubbla ledningar blir Gotland, Visby och Slite Äter nav för verksamheten i början av nÀsta Är nÀr det Àr dags för den andra ledningen utanför Gotland.
Det rÀcker med att besöka Slite för att se vilket jÀtteprojekt gasledningen Àr. I Slite har ett 40-tal personer vid Gotlands Stuveri AB arbetat med att ta hand om tusentals rör. Dessutom har Nord Stream satsat cirka 75 miljoner kronor för att fÄ hamnen i ordning.
Men 75 miljoner Àr en liten summa i det hela. Totalt berÀknas gasledningen kosta Nord Stream 7,4 miljarder euro. Det motsvarar drygt 70 miljarder kronor, vilket skulle rÀcka till Gotlands kommuns alla utgifter i nÀstan 14 Är.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om